پاسخ ظریف به تهدیدات ترامپ و گستاخی های نتانیاهو

پاسخ ظریف به تهدیدات ترامپ و گستاخی های نتانیاهو
يکشنبه 1 اسفند 1395 - 22:16

وزیر امور خارجه ایران در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران به تهدیدات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و گستاخی های رژیم صهیونیستی پاسخ داد.

العالم ـ ایران

«محمد جواد ظریف» امروز یکشنبه پس از پایان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سوالات خبرنگاران تاکید کرد: جامعه بین المللی در ارتباط با «برجام»، بدهکاری زیادی به ایران دارد.ایران تاثیری از تهدیدها نمی پذیرد و به خوبی در برابر احترام پاسخ می دهد اما در برابر تهدید پاسخ نمی دهیم.

 وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره پیمان منع جامع آزمایش های هسته ای (CTBT) با بیان اینکه ایران عضوی از تمام هماهنگی های مختلف جهانی در خصوص منع گسترش سلاح های کشتار جمعی بوده است، گفت: این در حالی است که ایران هنوز مزایای عضویت در این ابزارهای بین المللی را دریافت نکرده است.

گستاخی هسته ای طرف های غیر عضو ان پی تی 
وزیر امور خارجه افزود: ابزارهای بین المللی بر اساس یک معامله (بده بستان) کار می کند که بین دولت و جامعه بین المللی ایجاد می شود برای مزایای دوجانبه و همچنین اقدامات تنبیهی در صورت عمل نکردن به تعهدات؛ اما در وضعیت کنونی روابط بین المللی عضویت در 'ان پی تی' هیچ مزیت مثبتی ایجاد نمی کند،. طرف های غیرعضو ان پی تی هستند که از تهدید هسته ای ایران صحبت می کنند؛ آنها بزرگترین تهدید هسته ای علیه جامعه بین المللی هستند اما با گستاخی از تهدید هسته ای ایران سخن می گویند در حالی که تمام ساز و کارها برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

اشاره ظریف به گستاخی های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که با وجود دارا بودن این رژیم به کلاهک های اتمی و ممانعت از بازرسی از تاسیسات هسته ای آن، برای فرافکنی از جنایاتش همواره در تلاش است به دروغ ایران را تهدید هسته ای جلوه دهد.
ظریف گفت: ما باید به این معامله برسیم و زمانی که این معامله وجود داشته باشد، ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد. زیرا پیمان CTBT 'سی تی بی تی' (پیمان جامع منع آزمایش هسته ای) زمانی قابل اجراست که شما به مرحله ای برسید که بخواهید سلاح هسته ای آزمایش کنید.
وی تاکید کرد: ما نه تنها تحت 'ان پی تی' هرگز سلاح هسته ای تولید نخواهیم کرد، بلکه طبق 'برجام' تعهد کرده ایم که هرگز به دنبال تولید سلاح هسته ای نباشیم. بنابراین این امری قطعی است اما برای رفتن یک گام بالاتر و ایجاد سطح بیشتری از اعتماد، باید مزایای متقابل از وضعیت کنونی را دریافت کنیم و به نظرم جامعه بین المللی بدهکاری زیادی به ما دارد.

ایران آماده تعامل با همه همسایه ها در منطقه خلیج فارس
به گزارش ایرنا، ظریف در پاسخ به خبرنگار شبکه «زی دی اف» آلمان که سئوال کرد «آیا در این مجمع پیشنهادی گفت وگوی منطقه ای مایل هستید که اسرائیل باشد؟» گفت: درباره گفت وگوی منطقه ای گفتم که خواست ما اندک و متواضعانه است. تمرکز من روی منطقه خلیج فارس است؛ ما مشکلات کافی در این منطقه داریم و باید گفت و گو را با کشورهایی شروع کنیم که «برادر» می نامیم. ما در اسلام یکدیگر را «برادر» می نامیم. ما باید به مشکلات و تصورات مشترکی که منجر به نگرانی ها و خشونت در منطقه شده است، بپردازیم؛ خوشحال خواهم شد اگر بتوانیم در این کار موفق شویم و ایران آماده است با همه همسایگان در منطقه خلیج فارس تعامل کند.

سازمان های تروریستی در سوریه هنوز سلاح شیمیایی دارند
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار 'دیده بان حقوق بشر' درباره 'حمایت ایران از سوریه و اقدام ایران برای جلوگیری از حملات به غیرنظامیان، گفت: البته فاجعه انسانی در سوریه بسیار وحشتناک است ؛ آنچه برای کودکان رخ می دهد و تمام پیامدهای این فاجعه انسانی برای تمام جامعه بشریت یک شرمساری است.
وی افزود: استفاده از سلاح شیمیایی قابل چشم پوشی و اغماض نیست. نقض قوانین جنگ هرگز با هیچ بهانه ای قابل توجیه نیست. ایران اولین کشوری است که کاربرد سلاح شیمیایی توسط هر کسی را محکوم می کند. متاسفانه در حالی که به پیشرفت هایی رسیدیم و ایران نقش مهمی در رسیدن به خلع سلاح هسته ای در سوریه داشت، متاسفانه سازمان های تروریستی النصره و داعش هنوز سلاح شیمیایی در اختیار دارند و این برای کل جامعه بین المللی مهم است که به این مساله بپردازد. حتی در گزارش های آمریکا دیده ایم که این سازمان های تروریستی به کاربرد سلاح هسته ای متوسل شده اند و مهم است که به این مساله بپردازیم همانطور که در گذشته به این مساله کابرد سلاح هسته ای پرداخته ایم.

زمان نابودی سلاح های هسته ای در جهان
ظریف در ادامه این جلسه در پاسخ به خبرنگار 'واشنگتن پست' درباره تهدیدات دولت ترامپ علیه ایران و تاثیر آن بر برجام ، گفت: درباره تهدیدات آمریکا من توییت کرده ام چنانکه توییت کردن این روزها مُد است! در این هنگام حاضران در نشست خندیدند.
وزیر امور خارجه افزود: ایران تاثیری از تهدیدها نمی پذیرد. ایران به خوبی در برابر احترام پاسخ می دهد اما در برابر تهدید پاسخ نمی دهیم. همگان ما را به مدت سالها آزمایش کردند. مفهوم تحریم های فلج کننده را به یاد دارید. تحریم های فلج کننده، 19 هزار و 800 سانتریفیوژ ایجاد کرد. زمانی که آن تحریم ها اعمال شد ما کمتر از دو هزار سانتریفیوژ داشتیم ؛ زمانی که آمریکا به مذاکره آمد ما 20 هزار سانتریفیوژ داشتیم و هدف تحریم ها این بود که ایران را وادار کند سانتریفیوژ نداشته باشد.

تهدید و ارعاب در باره ایران جواب نمی دهد
ظریف تاکید کرد: بنابراین، ایران به تهدید و ارعاب جواب نمی دهد ما به تحریم جواب نمی دهیم اما به خوبی به احترام متقابل جواب می دهیم. ما به خوبی به ترتیباتی برای رسیدن به سناریوهای قابل قبول متقابل جواب می دهیم چنانکه با برجام این کار را کردیم. این درسی است که تاریخ به همه ما یاد داده است.
ظریف در پاسخ به سئوال این خبرنگار آمریکایی که پرسید 'اگر به فرض بخواهید سلاح هسته ای بسازید چه مدت طول می کشد؟' گفت: ما به هیچ وجه قصد ساخت سلاح هسته ای را نداریم، بنابرین تا ابد برای ایران طول می کشد که بمب هسته ای بسازد. برخی ها دوست دارند بگویند که زمان 'گریز هسته ای' را به یک سال افزایش داده اند؛ بگذارید خوشحال باشند. حرف من ساده است: اعتقاد داریم که سلاح هسته ای امنیت ما و امنیت هیچ کسی را افزایش نمی دهد. اکنون زمان آن است که نابودی سلاح های هسته ای دیگران را آغاز کنیم نه اینکه دیگران نیز وارد باشگاه هسته ای بشوند زیرا این باشگاه، باشگاه ایمنی نیست.

پربیننده ترین خبرها