کرملین:

آمریکا برای دیدار پوتین و ترامپ اقدام نمی کند

آمریکا برای دیدار پوتین و ترامپ اقدام نمی کند
پنج‌شنبه 5 اسفند 1395 - 13:43

کاخ کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد: دستیاران و اطرافیان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و فراهم کردن مقدمات ملاقات، هیچ تلاشی نمی کنند.

العالم-آمریکا
 یوری اوشاکوف مشاور رئیس جمهوری روسیه گفت: پوتین و ترامپ روسای جمهوری روسیه و آمریکا در نتیجه دو گفت وگوی تلفنی به مشاوران خود دستور دادند، مقدمات دیدار سران را فراهم کنند، اما تاکنون هیچ مذاکره ای در این مورد صورت نگرفته است.
به نوشته روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس، اوشاکوف در جمع خبرنگاران گفت در زمان حاضر کاخ کرملین هیچ مذاکره ای با کاخ سفید ندارد.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات اخیر شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید که گفته بود، رئیس جمهوری آمریکا برای توافق با روسیه با هدف مبارزه با داعش و همکاری برای رشد اقتصادی آمادگی دارد، اظهار کرد: وضعیت کنونی بین واشنگتن و مسکو (نبود هر گونه مذاکره در سطح عالی) شامل مبارزه با داعش و رشد اقتصادی هم می شود.
وی افزود: مذاکره ای در مورد این مسائل بین دو کشور انجام نگرفته است.
دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه علت بروز وقفه طولانی در مذاکرات میان سران دو کشور را وضعیت مقام های تعیین کننده سیاست خارجی آمریکا خواند که در مرحله شکل گیری قرار دارد.
وی ادامه داد: فقط مشاور امنیت ملی آمریکا تغییر کرده و انتظار می رود، انتصاب های جدید در وزارت خارجه این کشور صورت گیرد.
اوشاکوف در مورد امکان دیدار پوتین و ترامپ گفت که در شرایط کنونی این دیدار مطرح نمی باشد و از کانال های دیپلماتیک در مورد آن مذاکره ای صورت نمی گیرد. شاید طرف آمریکایی در این مورد اطلاعاتی دارد، اما به روسیه اعلام نمی کند.
روزنامه روسی نوشته است: در زمان حاضر مقام های آمریکایی فقط به بیان اظهاراتی همچون ترامپ می خواهد به نفع آمریکا و کل جهان روابط خوب با روسیه برقرار کند، اکتفا می کنند اما هیچ گونه تلاشی برای تحقق این اظهارات انجام نمی دهند.
روابط واشنگتن و مسکو در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما روبه سردی گرائید و اخراج 35 دیپلمات روس از سوی دولت آمریکا، این شرایط را تشدید کرد.
با آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ با توجه به شعارهای انتخاباتی وی برای بهبودی روابط با روسیه، وضعیت تغییر کرد و امیدها برای کاهش یا به احتمال کم رفع تنش ها میان دو کشور افزایش یافته بود.
اما در هفته های اخیر دولت آمریکا چند بار مواضع ضدروسی گرفته که تازه ترین آن ضرورت برتری داشتن (نظامی) واشنگتن بر مسکو هنگام مذاکره است.
به گزارش ایرنا، در تازه ترین اظهارنظر مقام های دولت ترامپ، ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در نشست همتایان خود در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، گفت: در حالیکه واشنگتن و متحدانش برای همکاری با روسیه تلاش می کنند، اگر مسکو تصمیم به انجام اقدام های متناقض قوانین بین المللی بگیرد، باید دفاع کنیم.
همزمان با اظهارات متیس، کرتنی هیلسون سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آمریکا برای پشتیبانی جدی از ارتش اوکراین مصمم است.
اشاره این مقام پنتاگون می تواند به شبه جزیره کریمه باشد که سال 2014 براساس نتایج یک همه پرسی از اوکراین جدا و به روسیه منضم شد و دونالد ترامپ هم بازپس گرداندن آن را خواستار شده، ولی با پاسخ منفی و فوری مسکو رد شد.
شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: ترامپ به روشنی گفته که انتظار دارد، دولت روسیه تنش ها را در اوکراین کاهش داده و شبه جزیره کریمه را به این کشور بازگرداند.
روسیه به این موضع گیری کاخ سفید پاسخ فوری داد و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور با اعلام اینکه «کریمه بازپس دادنی نیست»، دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مالکیت اوکراین بر این شبه جزیره را قاطعانه رد کرد.
این مواضع که نشانه ماندگاری رویکردهای ضدروسی رئیس جمهوری سابق آمریکا در دولت جدید این کشور است، احتمالا می تواند دلایل اصلی انجام نگرفتن مذاکره سران دو کشور در کاخ سفید باشد.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها