آغاز دور چهارم مذاکرات ژنو؛

لحظه به لحظه با مذاکرات سوریه در ژنو

لحظه به لحظه با مذاکرات سوریه در ژنو
پنج‌شنبه 5 اسفند 1395 - 14:19

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه چهارمین دور مذاکرات ژنو را آغاز کرد.

العالم - سوریه

آغاز چهارمین دور مذاکرات با یک سری رایزنی های دوجانبه و مقدماتی با تیم مذاکرات دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری بود.

بعد از ملاقات با دولت سوریه، دی میستورا درحال برنامه ریزی برای دیدار با هیئت مذاکرات موسوم به "تریبون ریاض" (معارضان خارج نشین سوری مورد حمایت عربستان) است و درپی آن، با هیئت مذاکرات موسوم به "تریبون قاهره" دیدار خواهد کرد.

انتظار می رود که شرکت کنندگان در مذاکرات ساعت 3 بعد از ظهر امروز در یک سالن دور هم جمع شوند و دی میستورا در سخنانی از حضور نمایندگانی از گروه بین المللی حمایت از سوریه تشکر کند.

برخی منابع در هیئت های مذاکرات گفتند: ابهامات درباره ساختار گفت وگو بعد از آغاز رسمی مذاکرات همچنان پابرجاست و سازمان ملل تا این لحظه برنامه های برگزاری مذاکره مستقیمی بین دولت و معارضان را اعلام نکرده است.

علاوه بر این تیم مذاکره کننده معارض (اصلی) که از اعضای هیئت عالی مذاکرات و ائتلاف سوری و گروههای مسلح معارض تشکیل شده است، دو هیئت به نمایندگی از دو تریبون مسکو و قاهره در این مذاکرات شرکت دارند. هریک از این دو هیئت دارای سه عضو اصلی و دو عضو مشورتی است. اما وضعیت دو هیئت هنوز روشن نیست؛ به گونه ای که جهاد مقدسی یکی از اعضای تیم مذاکرات تریبون قاهره بعد از ورود به ژنو گفت که وی به صورت شخصی و مستقل در این دیدارها شرکت خواهد کرد.

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد، هیئت رسمی دولت سوریه در ژنو امروز با استفان دیمیستورا نماینده سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
از سوی دیگر، مخالفان وابسته به ریاض اعلام کرده اند که به شرط مطرح شدن موضوع انتقال قدرت، با هیئت رسمی دولت سوریه به صورت مستقیم مذاکره می کنند.

پربیننده ترین خبرها