عفو بین الملل:

عدم‌ آزادی شیخ زکزاکی؛ نقض بارز حقوق بشر

عدم‌ آزادی شیخ زکزاکی؛ نقض بارز حقوق بشر
پنج‌شنبه 5 اسفند 1395 - 20:33

نماینده عفو بین الملل در نیجریه از خودداری دولت از آزادی شیخ زکزاکی انتقاد کرد.

العالم - آفریقا

عفو بین الملل در گزارش سالیانه خود درباره وضع حقوق بشر در جهان، از نقض حقوق بشر و آزادیهای فردی و دینی و سرکوب معترضان در نیجریه انتقاد کرد. در این گزارش آمده است بسیاری از دولتها در جهان از جمله دولت نیجریه برای رفع نگرانی های امنیتی خود از زور بیش از حد و خشونت و نقض شدید حقوق بشر استفاده کرده اند که از جمله آنها شکنجه دادن، ربودن و سر به نیست کردن افراد و قتلهای بدون محاکمه است.

عیسی سانوسی از مسئولان عفو بین الملل در نیجریه گفت ما نگران این هستیم که آزادی تجمعات، عقاید و بیان در خطر است. در واقع همه انواع آزادی ها در نیجریه در معرض خطر است. ما از دولت نیجریه می خواهیم به تعهدات خود و قانون احترام بگذارد. دلیلی ندارد وقتی با نظر مخالفی روبرو می شویم دارنده آن عقیده را از بین ببریم.

عفو بین الملل تاکید کرد جنگ میان بوکوحرام و نیروهای امنیتی نیجریه در شمال شرق این کشور بر زندگی چهارده میلیون نفر تاثیر منفی گذاشته است به طوری که حدود دو میلیون نفر از مردم به کمک های فوری بشردوستانه نیاز دارند. این گروه حقوق بشری تاکید کرد سال دوهزار و شانزده شاهد افزایش نگران کننده بازداشتها و آزار و اذیت اهالی رسانه در نیجریه بوده است. عفو بین الملل همچنین اعلام کرد پرونده جنبش اسلامی نیجریه و خودداری دولت نیجریه از عمل کردن به دستور دادگاه در آزادی فوری شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش نمونه بارزی از نقض آشکار حقوق بشر است.

عیسی سانوسی گفت بر اساس اطلاعاتی که داریم ، سیصد و پنجاه نفر از طرفداران جنبش اسلامی در زاریا و کادونا کشته شدند اما هیچ کدام از عاملان بازداشت و محاکمه نشده اند. حتی گزارش دولت محلی کادونا نشان می دهد باید نظامیانی که این حمله را انجام داده اند یا دستور آن را صادر کرده اند، مؤاخذه شوند اما تا کنون هیچ کاری در این خصوص انجام نشده است.

عفو بین الملل تاکید دارد هیچ تحقیقات جدی درباره موارد گسترده نقض حقوق بشر در نیجریه انجام نشده است. این نهاد خواستار تحقیقات جدی درباره ناقضان حقوق بشر و محاکمه آنها در نیجریه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها