اهالی موصل به اردوگاه‌های جنوب پناه می‌برند

اهالی موصل به اردوگاه‌های جنوب پناه می‌برند
جمعه 6 اسفند 1395 - 04:22

شهروندان موصل برای حفظ جان خود به مراکز و اردوگاههایی که در جنوب این شهر دایر شده است، پناه می آورند.

العالم - عراق

به گزارش خبرگزاری شین هوا از نیویورک، استفان دوژاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد در حالی که عملیات آزادسازی شهر موصل از اشغال گروه تروریستی داعش ادامه دارد، شهروندان موصل برای حفظ جان خود به مراکز و اردوگاههایی که در جنوب این شهر دایر شده است، پناه می آورند.

سخنگوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد که در گفتگو با رسانه ها سخن می گفت، افزود بیش از هشتاد خانواده عراقی که شامل حدود پانصد نفر می شود سه شنبه شب به اردوگاهی که به طور اضطراری در منطقه القیاره در شصت کیلومتری جنوب موصل ساخته شده است، پناه آوردند. وی افزود پیش بینی ها حاکی از آن است که به موازات تشدید عملیات آزادسازی موصل ورود آوارگان به این اردوگاهها به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

علاوه بر افزایش ظرفیت پذیرش آوارگان در مناطق جنوب موصل، گروههای بشردوست و آژانسهای امدادرسان در غرب موصل نیز تلاش می کنند ظرفیتهای امدادرسانی خود را به زخمیها و آوارگان جنگ موصل افزایش دهند. گروههای امدادرسان که در زمینه پزشکی و روان درمانی فعالیت می کنند در حال ایجاد چهار مرکز درمانی نزدیک موصل هستند.

ارتش عراق و ائتلاف بین المللی ضدداعش به فرماندهی آمریکا که برای حمایت از نیروهای عراقی در مبارزه با این گروه تشکیل شد، تلاش می کنند داعش را از شهر بزرگ موصل که از تابستان سال دو هزار و چهارده به اشغال داعش درآمد و در حال حاضر آخرین پایگاه مهم این گروه در عراق است، بیرون برانند  اما عملیات گسترده آزادسازی موصل نگرانیهایی را درباره وقوع یک فاجعه انسانی در منطقه به وجود آورده است و سازمانها و نهادهای امدادرسان را به حال آماده باش درآورده است. طبق پیش بینی های کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد، بیم آن می رود که جنگ در موصل نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان این منطقه را وادر کند برای حفظ جان خود و خانواده شان به مناطق دیگر فرار کنند و از این تعداد نزدیک به هفتصد هزار نفر به پذیرش و حمایت نهادهای بین المللی نیاز داشته باشند.

دوژاریک تصریح کرد با توجه به این که احتمال می رود طی چند روز آینده بین دویست و پنجاه تا چهارصد هزار نفر دیگر از درگیریهای غرب موصل فرار کنند،  پیشاپیش کیت های اضطراری حاوی مواد غذایی، آب و مواد بهداشتی اولیه در اختیار گروههای امدادرسان مستقر در این منطقه قرار داده شده است تا نیازهای آوارگان جدید را تامین کنند.

آژانسهای بشردوست سازمان ملل و شرکای آن نیز نزدیک به شصت هزار چادر و هفتاد و هفت هزار سرپناه موقت دیگر به منطقه ارسال کرده اند تا برای تامین نیازهای آوارگان جدید استفاده شود.

نیروهای امنیتی و نظامی عراق روز یکشنبه از آغاز مرحله جدیدی در عملیات آزادسازی موصل از اشغال گروه تروریستی داعش خبر دادند.
طبق اعلام نهادهای بشردوستانه سازمان ملل متحد، بیش از سه میلیون نفر در حال حاضر در عراق آواره هستند و یازده میلیون عراقی  به کمکهای بشردوستانه فوری نیاز دارند. در شرایطی که جنگ و ناامنی در عراق همچنان ادامه دارد، کمیساریای عالی آوارگان پیش بینی کرده است در سال دو هزار و هفده نزدیک به یک میلیون و دویست هزار عراقی دیگر برای حفظ جان خود و پیدا کردن شرایط بهتر محل زندگی خود را ترک کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها