نجات صدها آواره از غرق شدن در مدیترانه

نجات صدها آواره از غرق شدن در مدیترانه
جمعه 6 اسفند 1395 - 08:22

نیروهای گارد ساحلی ایتالیا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کردند در آبهای مرکزی مدیترانه حدود یک هزار و صد آواره را نجات دادند.

با احتساب این تعداد ، شمار افرادی که در سه روز گذشته در آبهای دریای مدیترانه توسط نیروهای گارد ساحلی ایتالیا نجات داده شده اند به دو هزار و پانصد نفر رسید.
در بیانیه نیروی گارد ساحلی ایتالیا آمده است یک هزار و صد آواره که از سواحل لیبی به سمت اروپا حرکت کرده بودند در نه عملیات جداگانه در آبهای مرکزی مدیترانه نجات داده شدند. این افراد قصد داشتند با هشت قایق بادی و یک قایق چوبی کوچک خود را به سواحل ایتالیا برسانند.
طبق این بیانیه چند کشتی گارد ساحلی ایتالیا، یک یگان نیروی دریایی انگلیس و یک کشتی متعلق به نیروی دریایی نروژ به همراه چند قایق تجاری و یک سازمان غیردولتی روز پنجشنبه در عملیات نجات آوارگان در دریای مدیترانه شرکت کردند.
با این که غالبا در فصل زمستان به علت کاهش شدید دمای هوا در مدیترانه تردد مهاجران غیرقانونی در دریای مدیترانه کاهش می یابد، در سال دو هزار و هفده روند ورود آوارگان و مهاجران غیرقانونی به اروپا از طریق مدیترانه حتی در فصل سرما نیز چندان کاهش نیافته است.
روز چهارشنبه نیز هفتصد و سی آواره که بیشترشان از کشورهای زیر صحرای آفریقا بودند و از سواحل لیبی سفر پرخطر خود را به سمت اروپا آغاز کرده بودند در دریای مدیترانه نجات داده شدند. گارد ساحلی ایتالیا روز چهارشنبه نیز به ششصد و سی آواره دیگر در آبهای همین منطقه کمک کرد.
لیبی در سالهای اخیر به گذرگاه اصلی آوارگان و مهاجران غیرقانونی آفریقایی تبدیل شده است. مهاجران غیرقانونی آفریقا تلاش می کنند با گذشتن از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند هر چند شمار زیادی از آنها در این سفر پرخطر جان خود را در دریا از دست می دهند. از ابتدای سال دو هزار و هفده تا کنون حدود ده هزار مهاجر غیرقانونی خود را به سواحل ایتالیا رسانده اند در حالی که نزدیک به دویست و سی نفر در ماه ژانویه در سواحل لیبی در دریای مدیترانه کشته یا ناپدید شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعهد کرده اند به لیبی در مبارزه با مهاجرت های غیرقانونی و همچنین شبکه های قاچاق مهاجران کمک کنند اما بسیاری از سازمانهای بین المللی و سازمان های غیردولتی درباره پیامدهای تدابیر که در این زمینه اتحادیه اروپا مدنظر قرار داده است، هشدار داده اند. ایتالیا و لیبی نیز در همین راستا توافق نامه دوجانبه ای امضا کرده اند که در آن بر ضرورت تقویت امنیت مرزهای دو کشور تاکید شده است. طبق این سند دو کشور با کمک اتحادیه اروپا تلاش خواهند کرد جلو هجوم آوارگان را از شمال آفریقا به سواحل ایتالیا بگیرند.
به رغم اجرای برخی تدابیر منطقه ای از جمله عملیات سوفیا که به منظور مقابله با مهاجرتهای غیرقانونی در مدیترانه به ویژه در سواحل لیبی به اجرا گذاشته شده است، هجوم آوارگان از طریق دریای مدیترانه به ایتالیا ادامه دارد. عملیات سوفیا بیست و دوم ژوئن سال دو هزار و پانزده به اجرا گذاشته شد. شناسایی  و توقیف کشتی های مورد استفاده قاچاقچیان انسان و مهاجران غیرقانونی در سواحل لیبی که پس از اجرایی شدن توافق نامه اتحادیه اروپا و ترکیه برای مهار هجوم آوارگان به اروپا افزایش نگران کننده ای داشته است، از اهداف اصلی این عملیات محسوب می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها