ترامپ و دومینوی بحران سازی برای مسلمانان

ترامپ و دومینوی بحران سازی برای مسلمانان
جمعه 6 اسفند 1395 - 15:04

اقدامات خصمانه دونالد ترامپ و فرمان جدید او علیه مهاجران ، بسیاری از ناظران و تحلیلگران رسانه های عربی را به خود جلب کرد. آنان با اشاره به دلایل این اقدام، پیامدهای گوناگون این رخداد را بررسی کردند.

العالم ـ آمریکا

دولت ترامپ سوم اسفند کلیات مقررات جدیدی را برای سرکوب بیشتر مهاجران فاقد مدارک قانونی اعلام کرد.
به گفته مقامات مربوط با مهاجرت، اجرایی شدن این مقررات به اخراج تعداد بیشتری از مهاجران بدون حضور در دادگاه منجر خواهد شد. این مقررات همچنین مهاجرانی را که دارای محکومیت هستند و یا خطرناک تشخیص داده شده اند، هدف قرار خواهد داد.
فرمان اولیه ترامپ که در هشتم بهمن امسال صادر شد از ورود شهروندان سوریه، ایران، عراق، یمن، سومالی، لیبی و سودان به آمریکا جلوگیری می کرد. این فرمان مهاجرتی از سوی یک دادگاه فدرال در سیاتل متوقف شد.

موضع خصمانه ترامپ علیه مهاجران
صفحه عربی شبکه «یورونیوز»، روزنامه های «صدی البلد» مصر، «الاخبار» لبنان، «الحیات» چاپ لندن، تصمیم دولت آمریکا برای اخراج مهاجران را در راستای عملی سازی شعارهای تبلیغاتی و جنجالی وی ارزیابی کردند.
شبکه یورونیوز اعلام کرد : دولت آمریکا در برخورد با پرونده مهاجرت و روند شتاب بخشی به اخراج مهاجران به سوی تندرویی پیش می رود. دولت آمریکا در این زمینه تاکید کرد که حدود 15 هزار نیروی جدید برای آسان سازی روند اجرایی سازی این سیاست به کار گرفته خواهد شد.
رئیس جمهوری آمریکا برای عملی سازی وعده های جنجالی خویش درباره مهاجران و پناهندگان پافشاری می کند.
به نوشته روزنامه صدی البلد، ترامپ موضعی خصمانه علیه مهاجران در پیش گرفته است. او بارها در صفحه توییتر خود نوشت سرکوب مهاجران غیر قانونی و جنایتکاران در راستای وعده های انتخاباتی صورت می گیرد و این سرکوب و اخراج شامل باندهای جنایت کار، قاچاقچیان و دیگران می شود.
روزنامه الاخبار نیز آورده است : ترامپ تلاش خود را برای تحمیل دیدگاه خود برای پایان دادن به مهاجرت ادامه می دهد. این در حالی است فرمان او در ماه گذشته که به موجب آن از ورود شهروندان 7 کشور مسلمان به آمریکا جلوگیری می شد، متوقف شد.
اقدامات تازه اجازه استفاده از قدرت را به دولت فدرال می دهد تا کسانی که به طور غیر قانونی مهاجرت کرده اند، دستگیر و اخراج کند.
روزنامه الحیات نیزنوشت: پس از اقدامات ترامپ درباره مهاجرت غیرقانونی، آمریکا وارد فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تازه ای شد. این کشور به سوی تقویت قدرت مقام های محلی و عناصر امنیتی در مرزها پیش می رود تا آمادگی اخراج دسته جمعی و احتمال برخورد با فرمانداران ایالت ها و قضات فدرال را داشته باشد.
دولت ترامپ وعده های انتخاباتی خود را پیش می برد و به وزارت امنیت داخلی فرمان داده است که مهاجران غیر قانونی را اخراج کند. دموکرات ها به شدت نسبت به این اقدامات اعتراض کرده اند . در حالی که جمهوری خواهان این گونه تبلیغ می کنند که این اقدام گام هایی در اجرایی شدن حاکمیت قانون است.

پیامدهای تصمیم ترامپ علیه مهاجران
روزنامه های «المصری الیوم» و صدی البلد چاپ قاهره، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن و روزنامه «الخلیج» امارات و صفحه عربی شبکه خبری «یورونیوز» در بخشی از گزارش های خود به پیامدهای ناگوار فرمان ها و تصمیم های ترامپ علیه مهاجرات پرداختند.
روزنامه المصری الیوم نوشت: جنگ علیه جهان اسلام هیچ تغییری به وجود نخواهد آورد. این جنگ تنها جایگاه تندروهای واقعی را تقویت خواهد کرد. جنگ علیه مسلمان قدرت مقام های اجرایی را در غرب و به ویژه آمریکا تضعیف خواهد کرد و سبب شکست مردم سالاری در جهان غرب می شود. رویارویی با تندروی و تروریسم نیاز به همکاری در مبارزه با تبعیض نژادی و اسلام هراسی در غرب دارد.
دشمنی با مسلمانان در غرب برای جوامع غربی، ساختار اجتماعی و یکپارچگی آن خطرهایی به دنبال دارد. این موضوع توجیهی را برای گروه های تروریستی فراهم می کند تا علیه غرب وارد عمل شود و آنان در این زمینه از خشونت ها علیه مسلمانان در غرب استفاده می کنند.
«سعید اللاوندی» کارشناس مسائل بین الملل در مرکز پژوهش های سیاسی و راهبردی الاهرام به صدی البلد می گوید: پس از راهیابی ترامپ به کاخ سفید اوضاع سیاسی جهان برای همگان نابسامان شده است.
افزون بر این، تصمیمات جنجالی او به ویژه تصمیم به اخراج 11 میلیون مهاجر و جلوگیری از ورود شهروندان 7 کشور اسلامی به آمریکا سوال های بسیاری را درباره آینده ترامپ و روابط آمریکا با دیگر کشورها مطرح می کند.
به باور اللاوندی ، اختلاف ها میان دستگاه اجرایی و قضایی در آمریکا سبب شده است که ترامپ چنین تصمیم هایی بگیرد. از این رو باید برای حل بحران ها، بحران قانون در آمریکا را حل کرد.
این کارشناس پیش بینی کرد که نهادهای آمریکا با تصمیم به اخراج 11 میلیون مهاجر از این کشور مخالفت کنند. به ویژه که این نهادها از موضع کشورهای اروپایی و در راس آنها آلمان که از مهاجران و پناه جویان استقبال می کند، می ترسند.
به نوشته روزنامه الخلیج، «بیل دی بلازیو» شهردار نیویورک گفت: تغییر کامل سیاست نشان می دهد که دولت ترامپ برای از هم پاشیدن خانواده ها و گسترش خشونت میان مهاجران تلاش می کند. ترامپ به جای برقراری امنیت سیاست اختلاف اندازی و ایجاد شکاف در کشور را دنبال می کند.
به نوشته روزنامه القدس العربی، حقوق دانان و رهبران گروه ها از سیاست نرم مهاجرت دفاع می کنند. آنان بر این باورند که طرح جدید ترامپ درباره مهاجرت خانواده ها را از هم فرومی پاشد و خانواده ها و نهادهای محلی را ویران و به اقتصاد داخلی در همه مراکز ضربه می زند. اگر کاخ سفید اموال و ابزارهای لازم را برای اجرای این سیاست های ترامپ فراهم کند احتمال دارد که فرمان های جدید ترامپ درباره مهاجرت میلیون ها تن از آمریکا را به دنبال داشته باشد.
شبکه یورونیوز در بخشی از گزارش خودآورده است : رئیس جمهوری آمریکا برای عملی سازی وعده های انتخاباتی جنجالی خویش درباره مهاجران و پناهندان پافشاری می کند. این در شرایطی است که آمریکایی ها درباره آن اختلاف نظر دارند و اعتراض ها درباره این سیاست ادامه دارد و بسیاری از تظاهرات کنندگان این سیاست را تبعیض نژادی و فاشیسم برشمرده اند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها