ترکیه یونان را با نیروی نظامی‌اش تهدید کرد

ترکیه یونان را با نیروی نظامی‌اش تهدید کرد
يکشنبه 8 اسفند 1395 - 22:27

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، در پاسخ به انتقاد وزیر دفاع یونان بانوس کامینوس از سفر خلوصی آکار رئیس ستار مشترک ترکیه به جزیره "کارداک"، کامینوس را یک "کودک گستاخ" دانست.

العالم - ترکیه

"آناتولی" (خبرگزاری رسمی ترکیه) به نقل از چاووش اوغلو نوشت: ترکیه با برخی دیدگاهها وارد هماوردی نمی شود و اقدام به عرض اندام نمی کند. زیرا دارندگان چنین دیدگاههایی به خوبی می دانند که در زمان مقتضی نیروهای ترکیه، چگونه تعامل خواهند کرد.
چاووش اوغلو افزود: دولت یونان بیش از هر کس دیگری از این حقیقت آگاه است. از این رو باید، این موضوع را برای این کودک گستاخ (وزیر دفاع یونان) توضیح دهد. آنها باید از آزمودن صبر ما خودداری کنند.
وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: مردم ترکیه به یونان و جزایر آن سفر می کنند، متقابلا مردم یونان به کشور ما سفر می کنند و مشابهت های فراوانی میان دو کشور وجود دارد. دولت آتن نباید به یک کودک گستاخ اجازه بدهد همه این امور را تباه کند.
یادآور می شود وزیر دفاع یونان گفته بود رئیس ستاد مشترک ترکیه نمی تواند به جزیره کارداک برود. کامینوس افزود: آتن تحت هیچ شرایطی از تمامیت ارضی خود کوتاه نخواهد آمد و به هر گونه اقدام تحریک کننده ترکیه پاسخ داد.
اظهارات وزیر دفاع یونان پس از آن بود که چاووش اوغلو تأکید کرده بود ترکیه در صورتی که بخواهد جزایر کارداک را به کنترل دربیاورد این کار را خواهد کرد.
از سوی دیگر، وزیر امور خارجه یونان در این باره گفت: آتن، قوانین بین المللی را سلاحی اساسی برای حل اختلافات می داند، اما یونان علاوه بر دیپلماسی ابزارهای دیگری نیز در اختیار دارد.
نیکوس کوتزیاس در ادامه تأکید کرد: یونان، سوریه نیست که ویران شود یا عراق نیست تا غرق در هرج و هرج شود و ترکیه اگر گمان می کند قدرت دفاعی یونان به علت بحران اقتصادی تضعیف شده است در اشتباه است.
یادآور می شود یونان بر سر دو جزیره که یونان آنها را "ایمیا" و ترکیه "کارداک" می نامد و در فاصله هفت کیلومتری شهر توریستی بدروم ترکیه واقع شده اند اختلاف ارضی دارند و در سال 1996 دو کشور در آستانه درگیری نظامی بر سر این دو جزیره قرار گرفتند.
ژنرال خلوصی آکار، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه و تعدادی از افسران عالی رتبه، با سه شناور اقدام به بازدید از تأسیسات نیروی دریایی ترکیه در این منطقه کرده بودند که نیروی دریایی یونان به سوی آنها شلیک کرده بود.
همچنین تنش ها در روابط دو کشور پس از آن افزایش یافت که دادگاه عالی یونان با بازگرداندن هشت نظامی ترک متهم به دست داشتن در کودتای تابستان گذشته علیه اردوغان به آنکارا مخالفت کرد. علاوه بر این، دو نظامی دیگر ترکیه که به تلاش برای ترور رجب طیب اردوغان متهم هستند، روز 15 فوریه جاری (27 بهمن گذشته) به یونان فرار کردند.
حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت این اقدام را مانوری سیاسی در آستانه همه پرسی پیش رو برای افزایش اختیارات رییس جمهوری دانسته است.
216 
 

پربیننده ترین خبرها