سفر مرگبار کودکان از لیبی به ایتالیا

سفر مرگبار کودکان از لیبی به ایتالیا
سه شنبه 10 اسفند 1395 - 19:11

سازمان ملل متحد هشدار داد هنوز تعداد زیادی کودک زندگی خود را برای سفر از لیبی به ایتالیا به خطر می اندازند.

العالمآفریقا
در گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) آمده است که 26 هزار کودک که اغلب بدون والدینشان هستند، سال گذشته از دریای مدیترانه گذر کرده اند.
این گزارش خاطرنشان کرد بسیاری از کودکان در معرض خشونت و تجاوز جنسی از سوی قاچاقچیان قرار گرفته اند اما ازترس بازداشت یا کوچ اجباری چیزی به زبان نمی آورند.
یونیسف می گوید مراکز نگهداری این کودکان در ایتالیا با کمبود غذا، آب آشامیدنی و دارو مواجه هستند.
در دوسال اخیر مشکل کودکان به بخشی از مشکلات عمومی مهاجرت گروهی به اروپا تبدیل شده است.
در حالی که نسبت به خطراتی که مهاجران در سفر دریایی با آن مواجهند بسیار گفت و گو شده، اقدامی برای تعامل با خطراتی که آنها را در خشکی مخصوصا در ایتالیا تهدید می کند انجام نشده است.
گزارش یونیسف که با عنوان «سفر کشندۀ کودکان» و با جزئیات وحشتناکی منتشر شد مواردی از به بردگی گرفتن و تجاوز جنسی به تعداد زیادی از کودکانی که سعی کردند به ایتالیا مهاجرت کنند ذکر شده است.
معاون مدیر اجرایی یونیسف می گوید با برخی از کودکان رفتاری وحشیانه صورت گرفته و برخی مورد تجاوز قرار گرفته اند یا در طول سفر جان باخته اند.
این گزارش می افزاید: یک سوم کسانی که با آنها گفت و گو شد در لیبی و به خصوص در ایست و بازرسی ها مورد تجاوز افرادی با لباس رسمی قرار گرفته اند از این رو اغلب آنها از صحبت کردن دربارۀ این موضوع هراس دارند.
بر اساس گزارش مذکور 34 مرکز نگهداری در لیبی وجود دارد که 3 تا از آنها در کوره راه های صحرا قرار دارند و اغلب توسط ادارۀ مبارزه با مهاجرت غیرقانونی اداره می شوند. غیر از این، گروه های مسلح نیز مهاجران را در مراکز ناشناخته ای نگهداری می کنند.
در سال 2016 حدود 180 هزار مهاجر از لیبی به ایتالیا رفته اند که در میان آنها 28 هزار کودک بود و اغلب بدون والدین خود سفر می کردند.
علاوه بر اوضاع سیاسی، فقر و تمایل به داشتن زندگی بهتر یکی از مهمترین عواملی است که مهاجران را به ترک کشورهایشان وامی دارد.
عیسی 14 ساله به پژوهشگران گفت که می خواست با عبور از دریا کار پیدا کند و به پنج خواهر و برادرش در وطن کمک کند اما دو سال بعد از ترک نیجر هنوز در یکی از مراکز نگهداری لیبی به سر می برد.

202

پربیننده ترین خبرها