احتمال درگیری ارتش سوریه با ترکیه پس از آزادی الباب

احتمال درگیری ارتش سوریه با ترکیه پس از آزادی الباب
پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 - 11:25

ناظر اتاق عملیات حلب با بیان اینکه اقدامات ارتش سوریه زمینه پیشروی به سوی الطبقه و رقه را فراهم کرده گفت: احتمال درگیری بین ارتش با نیروهای ترکیه در مرحله پس از آزادی الباب وجود دارد.

العالم ـ سوریه
«محمد کمال الجفا»، ناظر اتاق عملیات حلب اظهار داشت: موج نبردها در جبهه های حومه شمالی حلب با حضور شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه، نیروهای سوریه دموکراتیک تحت حمایت آمریکا و همچنین ارتش سوریه بالا گرفته که داعش هدف اعلام شده همه این نیروهایی است که مقاصد و راهبردهای متفاوت با یکدیگر را دنبال می کنند.

وی افزود: از زمانی که نیروهای ارتش سوریه و متحدانش به ورودی جنوبی شهر «تادف» از توابع شهر الباب رسیدند و وزارت دفاع روسیه رسیدن ارتش سوریه به منطقه مورد توافق را اعلام کرد این پیام را انتقال داد که روسیه، ترکیه و سوریه بر سر خطوط نبرد توافق دارند.

ناظر اتاق عملیات حلب تاکید کرد: توافق بر سر خطوط نبرد اولین مرحله از نبرد برای تحقق هدف بزرگ پایان دادن به حضور داعش در شمال شرق حلب است آن هم پس از تقسیم ماموریت بین سه نیروی اصلی در عرصه عملیات و معلوم می شود که روسیه در مقام یک داور مانع هر گونه درگیری بین نیروهای تحت حمایت ترکیه با ارتش سوریه می شود.

الجفا گفت: ارتش سوریه به سوی منطقه ای در امتداد شمال دریاچه الجبول به سمت شمال تا رسم العبد، رسم الکروم، رسم الحرمل و سپس المزبوره و به دنبال آن ابوجبار کبیر در حرکت است و عملیات بزرگ برای درهم شکستن استحکامات دفاعی محکم داعش در همه این جبهه به طول 60 کیلومتر آغاز شده است.

وی افزود: ظرف یک هفته اخیر، همه استحکامات دفاعی خطوط اول و دوم دفاعی داعش در شمال شرق حلب فرو ریخت، استحکاماتی که داعش آن را ظرف سه سال کار بی وقفه و شبانه روزی با هزینه های هنگفت مالی به دست آورده از محل عواید نفت سوریه و تسلط آن بر ثروت آب و معدن این کشور احداث کرده بود.

ناظر اتاق عملیات حلب گفت: ارتش سوریه طی یک هفته گذشته با عملیات نظامی سهمگین در شمال شرق حلب حدود پانصد کیلومتر مربع را به تسخیر خود درآورده تا هم اینک دو گزینه غیر قابل پیش بینی پیش روی آن باشد.

وی افزود: ارتش سوریه یا به سمت الخفسه منبع اصلی تامین آب حلب پیش می رود یا با پیشروی به سوی شمال مانع پیشروی نیروهای سپر فرات به سمت جنوب و شهر منبج شود آن هم پس از اینکه داعش پس از سقوط مناطق الباب، بزاعه و قباسین در این منطقه محاصره شده و ستون اصلی نیروهایش فرو ریخته است.

الجفا گفت: گزینه دیگر پیش روی ارتش  سوریه ثابت نگاه داشتن خط جبهه نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال شرق حلب و مقابله با امکان پیشروی آنها به سمت جنوب و تصاحب مساحت بیشتری از مناطق تحت سیطره داعش است.

ناظر اتاق عملیات حلب گفت: در نتیجه پیشروی های اخیر نیروهای ارتش سوریه در شمال شرق حلب، این شهر و حومه شمال شرقی آن به دیگر استان های سوریه متصل شده است.

وی افزود: ارتش سوریه همچنین مانع پیشروی نیروهای سوریه دموکراتیک به سمت جنوب و توسعه مناطق تحت سیطره خود با خارج کردن آن از تحت سلطه داعش شده است.

الجفا گفت: با پیشروهای ارتش سوریه، فشارها از جنوب بر داعش برای پاکسازی مناطق تحت سیطره این گروهک تروریستی در شرق الجبول آغاز می شود و با گشایش جبهه های جدید نبرد مقدمه حرکت به سوی الطبقه، سد فرات و پس از آن رقه فراهم می شود.

ناظر اتاق عملیات حلب در گفت وگو با فارس تاکید کرد: ارتش سوریه کانال اصلی تامین آب حلب را نیز تحت تسلط خود گرفته و دست داعش را از این شاهرگ حیاتی چهار میلیون شهروند حلب که از آب فرات می نوشند، کوتاه می کند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: طی ساعات و روزهای آتی اگر روسیه، ترکیه و سوریه بر سر مرحله جدید پس از آزادی الباب به تفاهم نرسند، احتمال وقوع  درگیری خونبار و کنترل نشده ای بین ارتش سوریه و نیروهای سپر فرات دور از ذهن نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها