پنتاگون؛برنامه بلندپروازانه ایران برای تقویت زیردریاییها

پنتاگون؛برنامه بلندپروازانه ایران برای تقویت زیردریاییها
جمعه 13 اسفند 1395 - 14:15

آژانس اطلاعات دریایی آمریکا وابسته به پنتاگون، در گزارش تازه خود از توانمندی‌های دریایی ایران، نوشته است که ایران طرح‌های بلندپروازانه‌ای برای تقویت توان زیرسطحی خود در نظر دارد.

العالم - آمریکا

آژانس اطلاعات دریایی آمریکا در گزارشی ۴۴ صفحه‌ای که این هفته منتشر کرده، نوشته است که با رفع تحریم‌های نظامی در سال ۲۰۲۰، نیروی دریایی ایران احتمالا توان خود را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در بخشی از این گزارش به توان زیرسطحی ایران اشاره شده و این آژانس توانمندی زیردریایی‌های ایران را بررسی کرده است.

این آژانس که وابسته به پنتاگون است، نوشته است: «زیردریایی‌ها جزئی مهم از نیروی دریایی ایران هستند که برنامه ساخت بلند پروازانه‌ای را برای افزایش برنامه تولید زیرسطحی و گسترش ناوگان خود در پیش گرفته است.»

در ادامه، این گزارش سه کلاس زیردریایی‌های ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

اندیشکده موسسه دریانوردی آمریکا در مورد این گزارش نوشته است: ارزیابی تازه دفتر اطلاعات دریایی ایالات متحده از توانمندی دریایی ایران، که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد ایران در حال ساخت زیردریایی‌ای است که قادر است موشک‌های کروز ضدکشتی‌ای را شلیک کند که برای غرق کردن فوری کشتی‌های آمریکایی فعال در تنگه هرمز طراحی شده‌اند.

در گزارش آژانس یاد شده با عنوان «نیروی دریایی ایران، سرنوشت دو نیروی دریایی» آمده است که ایران در حال توسعه زیردریایی هجومی کلاس «بعثت» مجهز به موشک‌های کروز ضد کشتی (ASCM) است.

به گزارش فارس در گزارش آژانس اطلاعات دریایی آمریکا آمده است، بعثت احتمالا دارای ۶ لانچر خواهد بود که قابلیت شلیک اژدر و مین‌ریزی و همچنین شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی را دارا هستند.

به نوشته این موسسه پژوهشی، نیروی دریایی ایران متشکل از ارتش و سپاه مسئولیت عملیات در آب‌های خلیج فارس (نیروی دریای سپاه) و دفاع از سواحل ایران (نیروی دریایی ارتش) را بر عهده دارند. در تنگه هرمز نیروی دریایی آمریکا هدف مشترک بالقوه آن‌ها است.

«کریس کارلسون» تحلیلگر امور نظامی دریایی در این رابطه به اندیشکده موسسه دریانوردی آمریکا گفته است که توصیفات کلی ارائه شده در گزارش آژانس اطلاعات دریایی آمریکا، نشان می‌دهد که بعثت احتمالا مشابه نمونه‌های اولیه مدل‌های صادراتی زیردریایی تهاجمی خانواده «Type 209» آلمان است، که قادرند برای شلیک موشک‌های ضد کشتی «هارپون» آمریکا منطبق شوند.

در این گزارش همچنین عنوان شده که توسعه برنامه موشکی راهبرد ایران برای مقابله با نیروهای بیگانه در منطقه است و این کشور در حال تلاش برای دستیابی به موشک‌های «یاخونت» (SS-N-26 Yakhont) ساحل به دریا با برد بیش از سیصد کیلومتر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها