رمزگشايي از پيام‌هاي مهم اولين شليک اس 300

رمزگشايي از پيام‌هاي مهم اولين شليک اس 300
شنبه 14 اسفند 1395 - 21:18

بعد از طي زماني نزديک به 10 سال و طي شدن فراز و نشيب هاي فراوان، در نهايت سامانه اس 300 وارد کشورمان و در روز شنبه نيز خبر اولين شليک عملياتي آن اعلام شد.

العالم - ایران


در رزمايش اخير با نام دماوند، سامانه موشکي اس300 روسي با شليک چند فروند موشک، اهداف متنوعي را در ارتفاع و بردهاي مختلف، با موفقيت هدف قرار داد و علاوه بر آنکه رادارهاي اس300 موفق شدند يک فروند موشک بالستيک شليک شده توسط نيروهاي خودي را شناسايي، رهگيري و منهدم کنند، يک فروند پهپاد نيز شناسايي و منهدم شد.

اين سامانه که به مرور زمان بخش هاي مختلفي از آن ديده شده، در حالي در اسفندماه عملياتي شد که تصاوير منتشره از اجزاء مختلف آن نشان مي دهد يک سامانه پدافندي بسيار مدرن، تحويل نيروهاي مسلح کشورمان شده است.

از سامانه يونيورسال ارتش روسيه تا رله ويتياز

در جريان رژه 29 فروردين امسال ارتش، سامانه کنترل و فرماندهي دفاع هوايي UNIVERSAL که مدل مخصوص خود ارتش روسيه بود در ميان اجزاء اس 300 تحويلي به کشورمان مشاهده شد.

در معرفي ويژگي هاي سيستم فوق اعلام شده که اين سامانه قادر است حجم بالايي از اطلاعات مربوط به شرايط آسمان نبرد را در فواصل مختلف از منابع گوناگون دريافت کرده و علاوه بر ايجاد يک صحنه واضح از ميدان نبرد هوايي براي فرماندهان، اين اطلاعات را با ساير واحدهاي هوايي و پدافندي نيز به اشتراک بگذارد. اين سامانه به غير از ارتش روسيه در اختيار هيچ کشور ديگري تا به امروز قرار نگرفته بود.

اس 300


سامانه رله ارتباطي مربوط به سيستم موشکي ويتياز در ايران - سمت راست تصوير و رادار کنترل آتش Tomb Stone

يکي ديگر از موارد مهم رويت شده در رژه مذکور، سامانه رله ارتباطي مربوط به پدافند موشکي S-350E Vityaz بود. اين سامانه پدافندي يک سيستم دفاع هوايي ميان برد متوسط بوده که بيشتر براي پوشش دادن سامانه هاي برد بلندي مثل اس 300 و اس 400 طراحي شده است.

نکته مهم ديگر اين است که اين سامانه تا به آن زمان به ارتش روسيه تحويل نشده و منابع روسي اعلام کرده بودند تحويل اولين نمونه از اين موشک‌ها در سال 2016 به ارتش روسيه آغاز مي‌شود. البته هنوز خبري از صادرات اين سيستم يا متعلقات آن به کشورهاي ديگر نيز منتشر نشده است و عملا سامانه رله مورد نظر غير از روسيه، فقط در اخنيار ايران است.

نوع موشک هاي ايراني مشخص شد

يکي از مسائل مهم درباره سامانه اس 300 تحويلي به ايران مشخص شدن نوع موشک به کار رفته در اين سامانه بود. سامانه اس 300 در مدل هاي مختلف داراي موشک هاي مختلفي هستند. اخيرا موسسه تحقيقات صلح بين المللي استکهلم " Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) "در کشور سوئد به انتشار ليستي اقدام کرده است که به صورت مصداقي و مشخص، در آن به نوع موشک هاي صادر شده به ايران اشاره شده است.

اين موسسه سوئدي را مي توان يکي از مراکز بسيار مهم در حوزه مطالعات در بحث مسائل نظامي شمرد. آمار بسيار دقيق و با جزئيات فراواني هر ساله توسط اين موسسه خصوصا در بحث مبادلات تسليحاتي کشورها منتشر مي شود. اهميت اين موسسه تا به آنجاست که در سال 2011 ميلادي از نظر جايگاه و اثرگذاري رديف هاي اول را در اعتبار سنجي‌هاي جهاني از آن خود کرده است.

بر اساس اين گزارش مورد ادعاي موسسه مذکور، جمهوري اسلامي ايران 150 تير موشک از مدل 48N6 را از روسها تحويل گرفته است.

اما اين خانواده از موشک هاي روسي نيز خود داراي 3 عضو است که به ترتيب 150 ،200 و 250 کيلومتر برد دارند که البته مدل 250 کيلومتري در اصل براي خانواده اس 400 توسعه پيدا کرده است. با مقايسه تصاوير موشک هاي شليک شده با موشک هاي تست شده توسط ارتش چين، مي توان به اين نتيجه رسيد که موشک هاي تحويلي به ايران از نوع 48N6E2 با برد 200 کيلومتر است.

اين موشک سرعتي در حدود 7 برابر سرعت صوت داشته و ارتفاع درگيري آن 28 کيلومتر است. البته ارتفاع درگيري براي مقابله با موشک هاي بالستيک 35 کيلومتر است. علاوه بر توان درگيري با هواپيماهاي بدون سرنشين، با سرنشين و موشک هاي کروز، اين موشک داراي توانايي هاي بالايي در مقابله با موشک هاي بالستيک نيز است.

حضور رادار جنجالي در ايران

رادار 96L6E جديدترين عضو ديده شده از خانواده راداري به کار رفته در سامانه اس 300 تحويل شده به ايران است. اما چرا اين رادار را جنجالي مي ناميم ؟

اين رادار در اواسط دهه 90 ميلادي در روسيه به عنوان يک سامانه جايگزين براي سامانه هاي S-300 به منظور جايگزيني با دو رادار Tin Shield و Clam Shell که در مدل هاي قديمي تر سامانه اس 300 به کار مي رفتند، ارائه شده است.

اين سامانه توان کشف همزمان تا 100 هدف تا فاصله 300 کيلومتري را داشته و مي تواند اهداف با سرعت نهايي 2750 متر در ثانيه را شناسايي کرده و با مشخص کردن سمت، ارتفاع و مسافت آنها اطلاعات مورد نظر را به ساير واحدها مثل پست هاي فرماندهي دفاع يکپارچه هوايي مدل Osnova-1E، Pole-E ، Senezh-M1E و Baikal-1E و يا سامانه پست فرماندهي خود سيستم اس 300 يا رادار کنترل آتش Tomb Stone مننقل مي کند.

مدل اوليه اين رادار به اسم 96L6 شناخته مي شود که براي اولين بار در جريان نمايشگاه ماکس سال 1997 در روسيه به نمايش در آمد.

اين سامانه با تحرک بسيار بالا ظرف مدت 5 دقيقه توان فعال شدن را دارد و از مقاومت بالايي در برابر جنگ الکترونيکي دشمن برخوردار است. شرکت سازنده اين رادار اعلام کرده است که اين سامانه در باند C عمل مي کند.

اما نکته مهم اينجاست که اين رادار معمولا در خود ارتش روسيه و کنار سامانه پدافند هوايي اس 400 فعاليت مي کند و مدتي پيش بود که ديده شدن يکي از همين رادارها در سوريه باعث ايجاد بحث هاي فراواني در فضاي مجازي مربوط به استقرار سامانه اس 400 در سوريه توسط روسها شد. اين رادار به غير از ارتش روسيه فقط در کشور چين رويت شده است.

در نهايت مي توان گفت تقريبا پازل اس 300 تحويلي به ايران کامل شده است و به نوعي مي توان آنرا خاص ترين اس 300 تحويل شده توسط روسيه به يک کشور ديگر دانست چراکه سامانه هايي مثل يونيورسال و رله ويتياز به غير از روسيه، در هيچ کشور ديگري تا به امروز مشاهده نشدند که اين دو، خود نشانه اي مهم از متفاوت بودن اس 300 هاي تحويلي به ايران است.

 

منبع : مشرق

پربیننده ترین خبرها