توضیحات کمالوندی درباره تولید سوخت نیروگاهی

توضیحات کمالوندی درباره تولید سوخت نیروگاهی
شنبه 14 اسفند 1395 - 21:31

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما می توانیم در یک دوره 10 ساله به سمت تولید سوخت نیروگاهی برویم؛ در حالی که همه کشورها این مسیر را 20 ساله رفتند و این از مزایای برجام است.

العالم- ایران

بهروز کمالوندی عصر شنبه در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام، با تشریح تاثیرات متقابل برجام در حوزه های مختلف انرژی هسته ای افزود: در حوزه نیروگاهی، مدت ها قبل، وارد این حوزه شدیم اما به دلایل سیاسی و وقفه ای نسبتا طولانی که ایجاد شد، الان در وضعیتی هستیم که شروع به راه رفتن کرده ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در حال حاضر یک نیروگاه فعال داریم که توسط نیروهای خودی مورد بهره برداری و مدیریت واقع می شود و قرارداد احداث دو نیروگاه دیگر هم به ظرفیت سه هزار مگاوات منعقد شده است و ظرف 10 سال آینده به بهر برداری می رسد.

کمالوندی بیان داشت: اگر افق 1404 را در نظر بگیریم 9 سال دیگر کشور نیازمند 100 هزار مگاوات برق است و براساس مدل های شناخته شده بین المللی بین 8 تا 12 درصد از این ظرفیت توسط انرژی هسته ای تامین شود ضمن اینکه فاکتورهای متعددی از جمله فاکتور محیط زیست در این خصوص بسیار مهم هستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برجام راه بسته را باز کرد اظهار داشت: در حوزه نیروگاهی اگر مسیر سرمایه گذاری ، بهره برداری و تامین تجهیزات بسته بود به برکت برجام راه باز شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی چرخه سوخت را یکی از حوزه هایی عنوان کرد که خیلی از کشورها یا به آن وارد نشده اند و یا اگر وارد شده اند به دلایل نظامی بوده است.

کمالوندی گفت: ما غیر از ایران کشوری سراغ نداریم که با اهداف غیرنظامی در این حوزه وارد شده باشد؛ آن هم زمانی که هنوز نیروگاه را راه اندازی نکرده است یا تجربیات نیروگاهی آن در مراحل اولیه است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به محدودیت هایی که کشورهای دارنده تکنولوژی هایی همچون تکنولوژی هسته ای و صنعت دارو برای کشورهای دیگر ایجاد می کنند، اظهار داشت: براساس قانون همکاری بین المللی آمریکا هر کشوری که بخواهد وارد حوزه غنی سازی و بازفرآوری شود دولت آمریکا باید آن را تایید کند و کنگره این درخواست را بررسی کند.

کمالوندی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص چرخه سوخت اظهار داشت: مشکل ما این بود که ورود ما در این حوزه از نظر آنها نظامی وار تلقی می شد حتی در حال حاضر کشورهایی مثل آرژانتین و برزیل را متهم می کند که فعالیت های آنها در این حوزه برای اهداف نظامی است هر چند این کشورها تلاش کردند این ابهامات را کنار بزنند.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: برجام فضا را باز کرد تا با اینها گفت و گو کنیم بدون اینکه از حق غنی سازی بگذریم در حالی که کشورهایی مثل کره و اسپانیا که در بلوک غرب حضور دارند اجازه غنی سازی ندارند.

کمالوندی تاکید کرد: در حوزه چرخه سوخت جایگاه خوبی داریم. در بخش اکتشاف، هلکوپترهایی داریم که خیلی از کشورها ندارند و در بحث تبدیل هم اورانیوم را می توانیم به uf6 تبدیل کنیم و از آن مرحله به بعد به سوخت تبدیل می شود.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: از مرحله سوخت به بعد، مشکلاتی وجود دارد. درست است که ما سوخت 20 درصد راکتور تهران را تولید می کنیم اما این نوع سوخت برای راکتور تحقیقاتی است و از نوع استخر است و نشت آن خطرناک نیست اما اگر به جای آن، سوخت 3 یا 5 درصد نیروگاهی تولید کنیم ارزش آن به مراتب بالاتر است و کار و تلاش و تجهیزات می خواهد.

کمالوندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نگرانی های غربی ها در زمینه تولید سوخت توسط ایران اظهار داشت: درست است که نگرانی ها در این زمینه بی اساس است اما راهش این است که این نگرانی ها را برطرف کنیم. آنها هنوز هم بدبین هستند و فکر می کنند که ایران قابلیت را دارد و ممکن است یک روز در این زمینه تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه در برجام مهمترین فضا برای تولید سوخت پیدا شده است، تصریح کرد: بعد از یادداشت تفاهمی که دو سال قبل، آقای دکتر صالحی امضا کرد نقشه راهی با روسیه امضا شد که براساس آن طی یک برنامه 5 ساله اجزای سوخت را تولید کنیم و در 5 سال دوم به سمت تولید سوخت مجتمع حرکت کنیم در حالی که همه کشورها این مسیر را 20 ساله رفتند ما می توانیم در یک دوره 10 ساله به سمت تولید سوخت نیروگاهی برویم و این از مزایای برجام است.

کمالوندی یادآور شد: در چرخه سوخت ما تقریبا محدودیتی نداریم. ما تعداد سانتریفیوژها را به 6 هزار ماشین محدود کرده ایم و ظرفیت ما تا سال 12 ، تبدیل می شود به 12 هزار و 500 سو و ما با ماشین هایی که تحقیق و توسعه آن را آغاز کرده ایم می توانیم این سوخت را تولید کنیم و از سال هشتم می توانیم در این مسیر حرکت کنیم به طور پلکانی به سمت تولید صنعتی گام برداریم.
معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ماشین هایی که در حال طراحی هستند برای ما کفایت می کند، روسیه 40 درصد غنی سازی را انجام می دهد و در نظر دارد در سال 2030 ، 60 درصد از سوخت را تامین کند اما هنوز از ماشین هایی استفاده می کند که تولید آنها نیم سو است.

کمالوندی اظهار کرد: از سوی دیگر می بینیم که ماشین های 50 یا 150 سو در حال ساخت است و آمریکا روی ماشین های 250 سو تحقیق می کند و ما توانستیم ظرفیت را به 24 سو برسانیم و با برجام فضا برای ما ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با برجام، فضا برای ما ایجاد شده است گفت: حتی می توانیم با حضور در جلسات فنی اطلاعات بگیریم که این امر به غنی سازی ما کمک می کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در حوزه بازفراوری تا جایی که مربوط به حوزه غیرنظامی است راه باز است و بازفراوری مربوط به تولید مولیبدن مستثنی شده و در حال مذاکره با کشورهای اروپایی هستیم و سیگنالهای مثبتی داده اند و ما می توانیم تولید کننده مولیبدن شویم که در حوزه پزشکی هسته ای کاربرد دارد.

کمالوندی تصریح کرد: در تولید آب سنگین کارخانه اراک در حال تولید است و آب سنگین ما وارد بازارهای جهانی شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر این اتفاق نمی افتاد ما نمی دانستیم کیفیت آب سنگین ما چگونه است و نظر آمریکایی ها مبنی بر اینکه آب سنگین ما از بهترین کیفیت برخوردار است باعث شد شرکت های داروسازی متقاضی آب سنگین ما شوند.

کمالوندی اظهار داشت: این در حالی است که در گذشته آب سنگین ما انباشت می شد؛ بدون اینکه نیازی به آن باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص شفاف سازی هم عنوان کرد: ما پروتکل الحاقی را پذیرفته ایم. یکی دو مورد هم بیشتر از پروتکل الحاقی است مثل نظارت بر معادن که برای 25سال است که تنها تعهد بلند مدت ما است.

کمالوندی ادامه داد: 148 کشور پروتکل را پذیرفته اند که 30کشور هسته ای هستند و تنها پنج کشور دارای سلاح هسته ای معاف از شرایط آن هستند . این ساز و کار بین المللی است که متاسفانه وجود دارد و باید تلاش کرد آن را تغییر دهیم. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها