قاضی عسکر درباره سرنوشت متجاوزان فرودگاه جده چه گفت؟

قاضی عسکر درباره سرنوشت متجاوزان فرودگاه جده چه گفت؟
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 14:35

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت : مجرمان حادثه فرودگاه جده به 4 سال حبس و هزار ضربه شلاق محکوم شدند.

حجت‌الاسلام سید علی قاضی‌عسکر امروز(یکشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به رایزنی‌هایی در خصوص مسئله حج، گفت: بیشتر مسائلی که مورد بحث بوده، حل شده است و یکی دو مورد باقی مانده که امیدواریم در چند روز آینده حل شود.

هشتم فروردین ماه سال 1394 دو مأمور امنیتی فرودگاه جده عربستان، دو نوجوان ایرانی را به بهانه بازرسی از دیگر اعضای کاروان جدا کرده و به یک اتاق مجزا بردند؛ وضعیت روحی نامناسب و غیرعادی نوجوانان پس از خروج از محل بازرسی توجه اعضای کاروان را جلب کرد و پیگیری های مقامات بعثه مقام معظم رهبری، پرده از تجاوز به نوجوانان ایرانی برداشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود : همین‌که پذیرفته شود چه کسانی در فاجعه منا دخالت داشتند و مسئله دیه را حل کنند به یاری خدا موانع از سر راه برداشته می‌شود. سال آینده دستکم 80 هزار حاجی به سرزمین وحی اعزام خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: ‌اگر این مسائل حل شود امیدواریم که بتوانیم حج را راه‌اندازی کنیم. مسئله شهدای منا بسیار برای ما اهمیت دارد و این موضوع باید هر چه زودتر تکلیفش روشن شود. آنها معتقد هستند که تحقیقاتشان ادامه دارد ما هم مدارک فراوانی داریم لذا پیشنهاد شده که آن کمیته حقیقت‌یابی که تشکیل دادند را دعوت کنند ما هم از جمهوری اسلامی ایران مدارک و مستنداتمان‌ را ارائه دهیم تا ان‌شاءالله به فضل الهی این مشکل برطرف شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: همین که پذیرفته شود چه کسانی در این قضیه دخالت داشتند و مسئله دیه را حل کنند ان‌شاءالله موانع از سر راه برداشته می‌شود. همچنین در خصوص مسئله‌ای که در فرودگاه جده رخ داد به صورت کتبی اعلام شده است که تخطی‌گران به 4 سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد:‌ نکته مهمی که در مذاکرات وجود داشته این است که مسئولان عربستان اعلام کردند که ما درخواست مجازات شدیدتر برای تخطی‌گران درخواست کرده بودیم اما چون قوه قضائیه عربستان تصمیم گرفته بود دیگر آنها نتوانستند اقدامی انجام دهند اما 4 سال زندان، هزار ضربه شلاق و انفصال از خدمت را رسمآً و کتباً‌ اعلام کرده‌اند که اتفاق افتاده است.

قاضی عسکر درباره راه‌اندازی کاروان عمره مفرده گفت: عمره مفرده به این برمی‌گردد که اصل مسئله حل شود. اگر طبیعتاً مسئله حج حل شود با توجه به اینکه آنها مجازات عاملان این جنایت را رسماً‌ اعلام کرده‌اند عمره نیز بعد از حج برقرار خواهد شد.

وی اظهار داشت: سال آینده ان‌شاءالله حداقل حدود 80 هزار حاجی به سرزمین وحی اعزام خواهیم کرد اگر عدد اضافه شود، طبیعتاً بعداً اعلام خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها