شوک بزرگ ارتش سوریه به ترکیه

شوک بزرگ ارتش سوریه به ترکیه
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 18:31

ارتش سوریه طرح و نقشه ترکیه را برای اشغال شهر «منبج» ناکام گذاشت و با هوشمندی، نیروهای ترکیه و گروه‌های مسلح مورد حمایت آنها را در وضعیت بغرنجی قرار داد و بار دیگر معادلات را برهم زد.

العالم ـ سوریه
در حالی که ترکیه برای اشغال شهر الباب در شمال سوریه لشکرکشی کرده بود، ارتش سوریه با تیزبینی و هوشمندی اوضاع را رصد و تمام احتمالات بعدی را بررسی می‌کرد تا قوی‌ترین احتمال را برگزیند که سرکشی ترکیه را مهار می‌کند و آن را دست‌بسته و بدون حرکت قرار می‌دهد، به همین سبب ارتش سوریه به‌سمت شرق حرکت کرد تا آنکارا را در وضعیت دشوار و در تنگنا قرار دهد و معادلات را بار دیگر برهم بزند.

ارتش سوریه که بر اساس داده‌‌های میدانی توان ورود به شهر «الباب» را در اختیار داشت، ترجیح داد به شرق حرکت کند و نظامیان ترکیه را به حال خود رها کند تا در مستی پیروزی به سر ببرند،‌ تا ساعاتی بعد از خواب بیدار شوند در حالی که در حسرت طرحی بودند که ارتش سوریه آن را ناکام گذاشت،‌ چرا که راه را به‌روی رؤیای ترکیه برای توسعه‌طلبی در شرق و ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه بست.

نیروهای ارتش سوریه تنها به بستن راه به‌روی توسعه‌طلبی ترکیه اکتفا نکردند، بلکه حضور خود را در نوار حائل میان گروه‌های مسلح موسوم به سپر فرات مورد حمایت ترکیه و گروه‌های کُردی موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه تقویت کردند پس از آنکه نیروهای ارتش، با نظارت روسیه در خطوط تماس در غرب منبج به‌طول حدود 50 کیلومتر مستقر شدند.

حضور سوریه در نوار حائل میان گروه‌های کُردی و گروه‌های سپر فرات با توافق روسیه صورت گرفت تا بر چندین نکته تأکید کند از جمله:

ــ بعید بودن بروز درگیری میان ارتش سوریه و ارتش ترکیه در آینده نزدیک به‌طوری که آنکارا در برهه اخیر بر اجتناب از هرگونه رویارویی با ارتش سوریه در اطراف «الباب» از ترس پیامدهای قابل پیش‌بینی آن اصرار داشت.

ــ دور زدن ارتش سوریه و ورود به مناطق تحت سیطره گروه‌های کردی، گروه‌های مورد حمایت ترکیه را در مثلث بسته «جرابلس ــ أعزاز ــ الباب» محاصره خواهد کرد و در نتیجه مانع حرکت این گروه‌ها شده و تأثیرگذاری آنها را خنثی خواهد کرد.
ــ بستن راه به‌روی نظامیان ترکیه‌ و جلوگیری از حرکت آنها به شهر استراتژیک «منبج» و در نتیجه دور کردن ترکیه از معادله ورود به شهر الرقه دژ تروریست‌های داعشی و حتی افزایش احتمال ورود ارتش سوریه به این شهر با همکاری عشایر عربی و گروه‌های کردی.

ــ گشوده شدن شاهرگ حیاتی میان «منبج و حلب» که تأثیر مثبتی بر ساکنان دو شهر خواهد داشت به این دلیل که منبج میادین نفتی و اراضی کشاورزی حاصلخیزی دارد و در عین حال نیازهای اساسی منبج هم از طریق شهر حلب تأمین خواهد شد.

تمام این داده‌ها شوکی به حکومت ترکیه وارد کرده که پس از الباب به‌سبب ناتوانی هیچ روزنه‌ای برای خروج پیدا نکرده است، مگر اعلام خبر عملیات نظامی فراگیری که روزنامه ینی‌شفق ترکیه اعلام کرده که بر اساس آن، ترکیه عملیات نظامی گسترده‌ای را در شمال سوریه پس از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به مسکو در دهم ماه جاری میلادی و دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز خواهد کرد. مسئله سوریه از مهمترین مسائلی خواهد بود که در دیدار دو رئیس جمهور بررسی خواهد شد.

ترکیه برای فرار از رویارویی با ارتش سوریه در منطقه حائل میان حومه غربی منبج و حومه شرقی الباب اعلام کرده است که عملیات نظامی برای آزادی منبج به‌زعم یگان‌های نظامی ترکیه مستقر در مرزها با مشارکت دو هزار و پانصد نفر از نیروهای الجیش الحر به‌جای یگان‌های نظامی مستقر در شهر الباب را اجرا خواهند کرد،‌ آنکارا مدعی شد که علت آن دور نگه‌داشتن شهر الباب از ضدحمله داعشی‌هاست، اما داده‌های میدانی نشان می‌دهد که نیروهای ارتش ترکیه جرئت رویارویی با ارتش سوریه را به‌دلیل پیامدهای وخیم آن ندارند.

تهدید جدید ترکیه با واکنش قوی گروه‌های جنگجوی کُردی در شمال سوریه روبه‌رو شد به‌طوری که عبدالکریم صاروخان از فرماندهان این گروه‌ها اعلام کرد در صورتی که  ترکیه به این شیوه و اقدامات خود ادامه دهد، آغازی برای جنگ جدید در خاک سوریه و شمال آن خواهد بود.

با وجود تمام مسائلی که گفته شد، ارتش سوریه همچنان به عملیات آزادسازی شهرک‌ها و روستاها در حومه شرقی حلب ادامه می‌‌دهد که تاکنون تعداد زیادی از این شهرک‌ها و روستاها را آزاد کرده است به‌طوری که در چهار کیلومتری شهرک «دیرحافر» در جنوب شرقی الباب قرار گرفته است که یکی از مهمترین مقرهای گروه تروریستی داعش در منطقه قلمداد می‌شود، نیروهای ارتش همچنین در فاصله 17 کیلومتری منطقه «الخفسه» قرار گرفته است که ایستگاه پمپاژ آب که داعشی‌ها بر آن مسلط هستند و آب شرب حلب را تأمین می‌کند، در آنجا قرار دارد.

منبع: تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها