توهمی به نام چشم انداز 2030 عربستان

توهمی به نام چشم انداز 2030 عربستان
دوشنبه 16 اسفند 1395 - 14:40

کارشناسان اقتصادی معتقدند که طرح محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با عنوان "چشم انداز 2030" عربستان به منظور کاستن از بیکاری از طریق بکارگیری زنان در سایه "سعودی کردن خیالی مشاغل" راه به جایی نخواهد بود.

العالم - عربستان

روزنامه آتلانتیک در گزارشی نوشت، شماری از کارشناسان بازار کار عربستان افزایش مشاغل برای زنان عربستان را به عنوان راهکاری برای حل مشکل بیکاری در این کشور پیشنهاد می کنند اما بخش بزرگ بحران بیکاری این است که دولت موفق نشده است که مشاغل را بومی کند.

دو سال اخیر شاهد موارد اعلام بی نیازی از نیروی کار سعودی و جایگزین کردن اتباع خارجی به جای آنها بوده است. به رغم وجود نیروی کار سعودی کارآمد و فارغ التحصیل پرتوان، اما همچنان بازار عربستان شاهد استخدام و بکارگیری اتباع خارجی به زیان نیروی کارآمد داخلی در عربستان است. این درحالی است که بیکاری باعث شده است تا جوانان سعودی کارآمد یا غیرکارآمد برای یافتن شغلی مناسب به این در و آن در بزنند.

بیکاری در عربستان به 12 درصد رسیده است و برخی اقتصاد دانان می گویند که بارزترین راهکار همان تشویق کارفرمایان برای استخدام زنان است اما این امر با مانع بزرگی روبرو است.

مشکل زنان در بازار کار به دو مسئله باز می کردد که مسئله اول با اصلاح نگاه اجتماعی و دینی به زنان و نقش آنها و مسئله دوم اساسا با ایجاد فرصت کاری و جذب آنان در بازار کار عربستان حل می شود.

با وجود گذشت بیش از یکسال از آغاز طرح چشم انداز 2030 و تعیین برنامه سعودی کردن مشاغل در صدر اهداف و اولویت ها، اما عربستان عملا نتوانسته است مشاغل را سعودی کند و در نتیجه بخش اعظم مشکل بازار کار در این نهفته است که تقویت نقش سعودیها در بخش خصوصی عربستان هنوز محقق نشده است.

عربستان براساس طرح سعودی کردن مشاغل، بدنبال جایگزین کردن نیروی کار سعودی به جای نیروی کار خارجی در این کشور است.

6

پربیننده ترین خبرها