در اجلاس آیورا مطرح شد

تاکید ظریف بر اهمیت چابهار برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب

تاکید ظریف بر اهمیت چابهار برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب
سه شنبه 17 اسفند 1395 - 10:50

وزیر خارجه ایران با اشاره به موقعيت راهبردی بندر چابهار، اين بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهميت آن تاكيد كرد.

العالم- ایران

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه  در راس هياتی به نمايندگي از رئيس جمهور كشورمان در اولين اجلاس سران اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند (آيورا) كه با حضور سران كشورها و دولت هاي عضو  صبح امروز مورخ ١٧ اسفند ٩٥ در جاكارتا افتتاح گرديد شركت كرد.

پس از انجام سخنان افتتاحيه رئيس جمهور اندونزي، اسناد اجلاس شامل "ميثاق جاكارتا"، "برنامه عمل" و "بيانيه پيشگيري و مواجهه با افراطي گرائي" كه پيش از اين توسط كارشناسان ارشد كشورهاي عضو تدوين شده بود، به تصويب اجلاس سران رسيد. در ادامه، سران و روساي هيات هاي شركت كننده به ايراد سخنراني پرداختند.

وزير امور خارجه كشورمان در سخنان خود همكاري در قالب اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند را  فرصتي مغتنم برای همکاری و پیشرفت اعلام و اضافه كرد: جمهوري اسلامي ایران از ظرفیت های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی و برقراری ارتباطات چندوجهی منطقه آیورآ با سایر بازارهای منطقه ای و جهانی برخوردار است.

وی در ادامه ضمن اشاره به موقعيت راهبردی بندر چابهار برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا و همچنين با يادآوري برگزاري اولين اجلاس روساي مناطق آزاد سازمان مذكور در ارديبهشت ماه سال جاري در چابهار، اين بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهميت آن تاكيد كرد.

ظريف در بخش ديگري از سخنان خود با توجه به اينكه ۸۰ درصد تجارت جهانی از مسیر دریا و از طريق كشتي انجام مي شود به اهميت موضوع ایمنی و امنیت دریایی، به عنوان یکی از اولویت های آیورا، اشاره كرده و لزوم توجه ویژه به افزایش ایمنی و امنیت از یک سو و جلوگیری از آلودگی دریا از سوی دیگر را خاطر نشان ساخت.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه منطقه ما دستخوش خشونت افراط گرایانه و تروریسم است، از تصویب «بیانیه مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز منجر به تروریسم» توسط اين اجلاس استقبال كرده و افزود اين بیانیه در راستاي اهداف تعريف شده در ابتكار رئیس جمهوري اسلامي ايران تحت عنوان «جهان برعلیه خشونت و افراط» که به اتفاق آرا توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسید می باشد.

ظريف در بخش پاياني سخنان خود، اقتصاد مقاومتی و پایدار را نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیرمنطقه ای، منطقه ای و بین المللی دانست و آیورآ را فرصتی منحصر بفرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو دانست.

پس از پايان اجلاس، كنفرانس مطبوعاتي با حضور روساي قبلي، فعلي و آتي سازمان برگزار گرديد. اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند متشكل از ٢١ عضو (كشورهاي حاشيه اي اقيانوس هند از ٣ قاره آسيا، آفريقا و اقيانوسيه) و ٧ كشور غيرمنطقه اي بعنوان شريك گفتگو با اين اتحاديه مي باشد.

پيش از اجلاس سران، اجلاس مقامات ارشد و وزراي كشورهاي عضو در تاريخ ١٥ و ١٦ اسفند در جاكارتا برگزار گرديد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها