هیل: نشانه‌هایی از احتمال بهبود روابط ایران و عربستان ظاهر شده است

هیل: نشانه‌هایی از احتمال بهبود روابط ایران و عربستان ظاهر شده است
چهارشنبه 18 اسفند 1395 - 02:35

تحلیلگر پایگاه «هیل» نوشته است که تحولات منطقه‌ای و جهانی موجب شده تا ایران و عربستان به سمت بهبود روابط دوجانبه متمایل شوند.

العالم - ایران

پایگاه «هیل» روز سه‌شنبه در یادداشتی به قلم «یوئل گوزانسکی» نوشته است که تحولات منطقه و جهان موجب شده تا ایران و عربستان گام‌هایی به سمت بهبود روابط بردارند.

این عضو موسسه «هوور» دانشگاه «استنفورد» از جمله به سفر منطقه‌ای اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، توافق طرفین بر سر میزان تولید نفت در «اوپک» و همچنین مذاکرات اخیر بر سر از سر گیری اعزام زوار ایرانی به مراسم حج اشاره کرده است.

گوزانسکی نوشته است که این نشانه‌ها حاکی از آن است که «ایران و عربستان سعودی برای رسیدن به یک وضعیت منطقه‌ای ماناتر، تلاش می‌کنند.»

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این روند از چندی قبل آغاز شده، نوشته است: «مجموعه‌ای از تحولات منطقه‌ای و جهانی عربستان سعودی و ایران را به بررسی آغاز گفت‌وگو متمایل کرده‌اند.»

تحلیلگر پایگاه هیل قدرت گرفتن «نیروهای وفادار به ایران در عراق، سوریه» و همچنین لبنان را مایه نگرانی عربستان خوانده و می‌نویسد: «علاوه بر این، ناکامی عربستان سعودی در دستیابی به اهدافش در یمن، آن هم بعد از حدود دو سال جنگ، بر تصمیم‌گیری این کشور اثر گذاشته است.»

به نوشته گوزانسکی، از همه مهمتر به نظر می‌رسد عربستان سعودی به این نتیجه رسیده که توافق پیش رو در سوریه حضور ایران را دائمی خواهد کرد. ضمنا دستاوردهای ارتش سوریه در ماه‌های اخیر موجب شده تا متحدان عربستان از جمله مصر، ترکیه و اردن لحن خود را نسبت به سوریه تغییر دهند.

او در مورد ایران هم مدعی شده است: «ایرانی‌ها هم از تغییر سیاست ایالات متحده در پی انتخاب رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ نگران هستند. جهت‌گیری ضدایرانی رئیس‌جمهور ترامپ با دیدگاه عربستان سعودی منطبق است. علاوه بر این، ممکن است ایالات متحده و روسیه بر سر سوریه به تفاهمی دست یابند که در آن منافع ایران در نظر گرفته نشده باشد.»

تحلیلگر پایگاه هیل در پایان با بیان اینکه بهبود روابط طرفین مسئله‌ای زمان‌بر است و نباید انتظارات را در این زمینه بالا برد، می‌نویسد که به نظر می‌رسد مجموعه تحولات موجب شود که دستکم فعلا صحبت از اتحاد و منافع مشترک، خصومت‌های دوجانبه را به پشت صحنه منتقل کند.

منبع: فارس

پربیننده ترین خبرها