رأی الیوم:

اتحادیه عرب لیاقت سوریه را ندارد

اتحادیه عرب لیاقت سوریه را ندارد
چهارشنبه 18 اسفند 1395 - 11:38

سردبیر روزنامه رأی الیوم با اشاره به زمزمه های مطرح شده درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نوشت: اتحادیه عرب اکنون شایستگی سوریه را ندارد و اعضای آن باید از دمشق عذرخواهی کرده و غرامت شش سال جنگ و ویرانی این کشور را بپردازند.

العالم-سوریه
'عبدالباری عطوان' نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب تأکید کرد، بسیاری از اعضای اتحادیه عرب مسببان حقیقی بحران و ویرانی سوریه هستند.

وی با اشاره به درخواست وزیر امور خارجه عراق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، تأکید کرد: 'ابراهیم الجعفری' در سخنرانی اش در نشست نیم سالیانه شورای وزیران خارجه عرب که با زبانی مودبانه و مسئولانه برای «درخواست از برادرانش» برای بازنگری در قطعنامه خود مبنی بر تعلیق عضویت سوریه که در ماه نوامبر سال 2011 صادر شد، برای همتایانش یعنی وزرای عرب نردبانی برای پایین آمدن شان از درخت لجاجت و عقب نشینی از تصمیم اشتباه و در عین حال زشت آنها ارائه کرد.
عطوان افزود: این شایسته نیست که سوریه عضویت خود را در سازمان ملل متحد و همه سازمان های بین المللی مختلف زیر مجموعه سازمان ملل حفظ کند و در نشست ها و فعالیت های آنها در کنار کشورهای بزرگ و کشورهای عربی در آن واحد، شرکت کند و عضویت اش در اتحادیه عرب که خودش یکی از موسسانش است به تعلیق درآید؛ آن هم زمانی که کشورهایی که پشت تعلیق عضویت اش بودند روی نقشه هرگز وجود نداشتند و فقط مناطق تحت الحمایه انگلیس بودند.
سردبیر روزنامه رای الیوم ادامه داد: توجیه های ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر اینکه اکنون زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیست، نمی فهمیم و امیدواریم که به ما بگوید زمان مناسب برای این بازگشت از نظر وی و کشورهای عضو اتحادیه عرب که می خواهند این تحریم ادامه پیدا کند چه زمانی است.
عطوان با انتقاد از کشورهای عضو این اتحادیه گفت: کشورهایی که عضویت سوریه را در اتحادیه عرب به تعلیق درآوردند و میلیاردها دلار و هزار تن سلاح را به سوریه به پشت گرمی آمریکا تزریق کردند، با این باور که روزهای نظام حاکم بر سوریه اندک است و شروع به آماده شدن برای جشن گرفتن انتقام جویی های خود کردند، امیدشان بر باد رفت و جالب اینجاست که کسانی که این حمله را در اتحادیه عرب انجام دادند شاهزاده 'سعود الفیصل' وزیر خارجه عربستان سعودی و شیخ 'حمد بن جاسم بن جبیر آل ثانی' نخست وزیر و وزیر خارجه قطر بودند که ستاره آنها رو به افول رفت و دیگر دیپلماسی کشورهای خود را هدایت نمی کنند، اولی از دنیا رفت و دومی از مقامش برکنار شد و سرگرم کارهای تجاری اش شد.
«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه (در شش سال جنگ) سقوط نکرد و ارتش این کشور سه شهر مهم سوریه یعنی 'حلب، تدمر و منبج' را بازپس گرفت، اما معارضانی که برخی از کشورها می خواستند که کرسی سوریه در اتحادیه عرب را به آنها بدهند، پشت میز رو در رو با هیأت نظام حاکم بر سوریه نشستند، آن هم پس از آن که پیش از این نشست رو به روی مسئولان نظام دمشق یا سخن گفتن با آنها را خیانت بزرگ غیرقابل بخشش می دانستند.
وی افزود: چیزهای زیادی از زمان آغاز بحران سوریه در شش سال پیش تغییر کرد به استثنای اتحادیه عرب و ذهنیت برخی از کشورهای آن که به این تغییر اذعان نمی کنند، ولی بارزترین نشانه های این تغییر وجود توافقی بین المللی بر سر باقی ماندن نظام و دادن اولویت به مبارزه با تروریسم است.
چه کسی باور می کرد یا پیش بینی می کرد که معارضان سوری که نماینده آنها هیأت عالی مذاکرات که مقرش در ریاض است، بیانیه ای صادر کند که در آن انفجار دو مرکز امنیتی نظام سوریه در منطقه «حمص» توسط «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره و همپیمانانش را محکوم کند و آن را اقدامی تروریستی بداند و این هیأت مذاکره کننده به خواسته ها و شروط «بشار الجعفری» رئیس هیأت مذاکره کننده دولت سوریه در دور چهارم مذاکرات ژنو تن دهد؟.
نمی دانیم که ابراهیم الجعفری و پیش از وی «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که در حاشیه کنفرانس همکاری عربی - روسی در ابوظبی دو ماه پیش همین درخواست را کرده بودند، با دولت سوریه پیش از این اقدام شان برای این ماموریت یعنی لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب را مشورت کرده اند و موافقت ضمنی سوریه را گرفته اند یا نه؟ اگر چه در این کارشان تردید داریم، زیرا این شایسته نیست که نماینده سوریه به این اتحادیه برگردد، بدون آن که حداقل شروط مد نظر سوریه برآورده شود.
این تحلیلگر برجسته عرب ادامه داد: مهم ترین این شرط ها عذرخواهی اتحادیه عرب و به عبارت بهتر عذرخواهی از دولت و ملت سوریه از سوی کشورهایی است که پشت این تعلیق هستند، به دلیل اشتباه و گناه شان؛ آنها همچنین باید به دادن غرامت های کامل به ملت سوریه به دلیل نابودی این کشور و کشتار مردم سوریه تعهد کنند و گرنه بازگشت سوریه و ملتش به این اتحادیه افتخاری ندارد؛ اتحادیه ای که برای دخالت نظامی خارجی در سوریه و لیبی و پیش از آنها در عراق تلاش کرد و پوشش قانونی عربی را برای این دخالت نظامی مهیا کرد.
وی در پایان تصریح می کند که زمان مناسب برای بازگشت سوریه به کرسی اش در اتحادیه عرب زمانی مناسب است که اولا این اتحادیه، یک اتحادیه واقعی شود و دوما یک اتحادیه عربی شود و از سوریه بخواهد که برگردد. این اتحادیه باید ابراز ندامت کرده و درخواست بخشش کند و امیدواریم که ابوالغیط این مساله را مدنظر قرار دهد و ما بر این باوریم که آن روز چندان دور نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها