تپه های جاذب، دنیای فیزیک را به چالش کشید

تپه های جاذب، دنیای فیزیک را به چالش کشید
پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 - 12:53

تپه‌های جاذبه یکی از عجیب‌ترین رویداد‌های طبیعی جهان به شمار می‌روند، مناطقی که در آن اتوموبیل‌ها به سمت بالای تپه کشیده می شوند یا دوچرخه سواران برای پایین آمدن از تپه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

العالم - گوناگون 

 

 چنین رویداد‌های عجیب و غریبی را می‌توان در مناطقی مانند تپه کانفیوژن در کالیفرنیا یا تپه مگنتیک در کانادا مشاهده کرد و بسیاری این اثر عجیب را ناشی از سحر و جادو یا دفن شدن آهن‌ربایی غول‌پیکر در اعماق تپه‌ها می‌دانند.

ده‌ها نمونه از این تپه‌ها در سرتاسر جهان وجود دارند،‌از آمریکا گرفته تا بریتانیا، استرالیا برزیل و ایتالیا و تمامی این مناطق یک ویژگی مشترک دارند،‌ اگر خودروی خود را به سمت پایین تپه برانید و در پایین تپه آن را در حالت خلاص قرار دهید،‌خودرو به آرامی به سمت بالای تپه کشیده می‌شود. یا اگر توپی را به سمت پایین تپه بغلطانید،‌توپ دوباره به سمت شما کشیده می‌شود.


با این همه باید بدانید که این تاثیرات جادویی تنها ناشی از خطای دید هستند. خطای دیدی آنچنان دقیق که بدون تجهیزات مناسب نمی‌توان آن را به اثبات رساند. اما اگر تجهیزات مطالعاتی یا نشانگرهای جی‌پی‌اس به همراه داشته‌باشید و تفاوت میان بالای تپه و پایین آن را محاسبه کنید متوجه می‌شوید که همه‌چیز درواقع وارونه است.

به گفته محققان خاکریزها در این مناطق به گونه‌ای ایجاد شده‌اند که به نظر می‌آیند فرد درحال بالا رفتن از تپه است اما در واقع درحال پایین رفتن از آن است،‌اما مغزش این تصور را ایجاد می‌کند که درحال بالارفتن است. به گفته روانشناسان زمانی که فرد تصور می‌کند خودرو درحال بالا کشیده شدن است، افق در معرض دید فرد نیست، زیرا یا توسط تپه پوشانده شده‌است و مبدا واضح و قابل اتکایی وجود ندارد، یا افق وجود دارد اما نحوه شیب تپه را نسبت به مابقی چشم‌انداز طبیعی مبهم نشان می‌دهد.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ انجام گرفت محققان نشان دادند چگونه غیاب خط افق می‌تواند دیدگاه انسان را درباره جاذبه منحرف کند. در این تحقیق دانشمندان دانشگاه پادووا در ایتالیا مدل‌های رومیزی از چندین تپه جاذبه ساختند و داوطلبان را وادار کردند از درون حفره‌ای به این تپه‌ها نگاه کنند تا زاویه دید آنها مشابه زمانی باشد که واقعا در آن تپه‌ها حضور دارند.

دانشمندان سپس با تغییر دادن خط افق‌ در مدل‌ها دیدگاه داوطلبان نسبت به شیب تپه‌ها را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند بدون وجود خط افق، اجزای چشم‌انداز طبیعی،‌مثلا درخت‌ها و دیگر نشانه‌ها مغز بیننده را فریب می‌دهند. به بیانی دیگر درک افراد از شیب به ارتفاع افق قابل مشاهده بستگی دارد، و ممکن است شیب سطح متناسب با سطح افق دست‌کم گرفته شود و به این شکل ممکن است افراد شیب خفیفی به سوی پایینی را شیب رو به بالا تصور کنند.

 

 

منبع : click

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها