دبیر کل ناتو: ارتباط با روسیه حفظ شود

دبیر کل ناتو: ارتباط با روسیه حفظ شود
پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 - 17:05

دبیر کل ناتو در کنفرانسی خبری در بروکسل بر حفظ کانالهای ارتباطی با روسیه تاکید کرد.

العالم - اروپا

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو امروز(پنجشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با یوری راتاس نخست وزیر استونی در مقر ناتو در بروکسل گفت: استونی یکی از متحدان فعال ناتو است که به اشکال مختلف به آن کمک می کند. در افغانستان، شما به ثبات در آن کشور کمک می کنید تا افغانستان به پناهگاهی برای تروریسم بین المللی تبدیل نشود. استونی همچنین نقشی کلیدی در تقویت دفاع سایبری ناتو ایفا می کند.

وی افزود : دفاع سایبری اهمیت ویژه ای برای همه کشورهای ائتلاف ناتو دارد. به همین علت ما فکر می کنیم بسیار مهم است که همچنان به تقویت دفاع سایبری ادامه دهیم و همکاریهای خود را در این خصوص با استونی بیشتر کنیم. ما همچنین از استونی برای پیشگام بودن در عرصه بودجه دفاعی که در چند سال گذشته از خود نشان داده است، تشکر می کنیم.

وی گفت: کشور استونی بیش از دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه می کند. به همین علت استونی در این زمینه نمونه و الگویی واقعی برای دیگر اعضای ناتو است. استونی همچنین نقشی مهم در ارتباط و همکاری میان ناتو و اتحادیه اروپا دارد.

دبیر کل ناتو خاطرنشان کرد: ما باید همکاریهای خود را حتی نزدیکتر از این کنیم. امسال استونی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده می گیرد. من امیدوارم که بتوانم از این مسئله برای همکاری نزدیکتری با اتحادیه اروپا بهره ببرم. ما از حمایت قوی استونی از ناتو استقبال می کنیم. حمایت استونی از ناتو قوی است و به همان شکل حمایت ناتو از استونی هم قوی است. ما با گشت هوایی، آسمان استونی را امن نگاه می داریم. ما گشت زنی دریایی در دریای بالتیک را افزایش داده ایم. ما همچنین تمرینات زمینی ناتو را نیز بیشتر کرده ایم.

استولتنبرگ یادآور شد : ماه آینده یک گروه رزمی چند ملیتی به فرماندهی انگلیس وارد استونی خواهد شد. من از استونی برای حضور فعالانه در این کار و میزبانی این نیرو تشکر می کنم. همه اعضای ناتو اتفاق نظر دارند که لازم است حضور خود را در کشورهای بالتیک و همچنین لهستان افزایش دهیم. ما این کار را با استقرار چهار گروه رزمی در کشورهای بالتیک و لهستان انجام می دهیم. این خود پیام روشنی از وحدت ناتو و بازدارندگی جدی و قابل قبول می دهد و در عین حال پاسخ های ما سنجیده و متناسب خواهد بود و ما همچنان برای روابط سازنده تر با روسیه تلاش می کنیم.

وی گفت: من از این واقعیت استقبال می کنم که توانسته ایم سه نشست شورای ناتو- روسیه را برگزار کنیم. این خود نشان می دهد که ما همچنان کانال گفتگوی سیاسی با روسیه را باز نگه داشته ایم. ما همچنین احساس می کنیم که نیاز داریم راههای ارتباط ارتش های خود با ارتش روسیه را توسعه دهیم تا از هر گونه اشتباه محاسباتی جلوگیری کنیم و قابل پیش بینی بودن طرف مقابل را افزایش دهیم و به این ترتیب خطر برخوردها کاهش یابد.منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها