آسانژ:

تسلیحات سایبری سیا از کنترل این سازمان خارج شده است

تسلیحات سایبری سیا از کنترل این سازمان خارج شده است
پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 - 20:07

موسس پایگاه افشاگر «ویکی‌لیکس» در نشست خبری آنلاین، گفت سیا کنترل خود بر تسلیحات سایبری‌اش را از دست داده است.

العالم - آمریکا

«جولیان آسانژ» موسس سایت افشاگر «ویکی لیکس» امروز(پنجشنبه) برای توضیح در باره اسنادی که این پایگاه اخیرا در مورد فعالیت‌های جاسوسی آمریکا منتشر کرده، از طریق ارتباط ویدئویی نشست خبری برگزار کرد.

وی گفت آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) کنترل خود را بر تسلیحات سایبری‌اش از دست داده و این امکان وجود دارد که افرادی خارج از این سازمان بتوانند به آن‌ها دست یابند.

او گفت: «سیا کنترل خود را بر کل زرادخانه تسلیحات سایبری‌اش از دست داده است. منظورم از تسلیحات سایبری، ویروس‌ها، تروجان‌ها و بدافزارهایی است که با هدف نفوذ به تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، شبکه‌های رایانه‌ای طراحی شده‌اند تا آن‌ها را از کار بیاندازند یا از آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنند.»

وی افزود: «چنین بی‌مسئولیتی، یک اتفاق تاریخی است. اینکه چنین ابزارهایی را بسازید و آن‌ها را بدون در نظر گرفتن تدابیر امنیتی در یک محل ذخیره کنید.

ویکی‌لیکس هم پس از آن به این اسناد دست یافت که آن‌ها به نحوی غیرقانونی و خارج از کنترل سیا به دست شماری از اعضای حلقه اطلاعاتی ایالات متحده افتاده بود.»

آسانژ همچنین گفت ویکی‌لیکس تصمیم گرفته است که جزئیات این اسناد را در اختیار شرکت‌های فناوری و سازندگان تجهیزات رایانه‌ای قرار دهد تا آن‌ها بتوانند از خود در برابر حملات سایبری و جاسوسی احتمالی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا محافظت کنند.

وی تأکید کرد که نفوذ سیا به تجهیزات الکترونیکی، ممکن است «میلیاردها دلار» به شرکت‌های آمریکایی چون «اپل» و «مایکروسافت» ضرر بزند، چراکه اعتماد کاربران در دنیا از این شرکت‌ها سلب می‌شود.

آسانژ گفت: «تصور کنید که یک شرکت در چین بخواهد کارکنان خود را به تلفن‌های هوشمند یا رایانه مجهز کند. با اقدامات سیا و سلب اعتماد از شرکت‌های آمریکایی، این شرکت چطور می‌تواند اعتماد کرده و رایانه‌های "دل" یا "اپل" خریداری کند؟»

ویکی‌لیکس روز سه‌شنبه بیش از ۸۰۰۰ سند را منتشر کرد که نشان می‌دهد سیا ابزارهای سایبری طراحی کرده که قادرند با نفوذ به دستگاه‌های هوشمند، کنترل آن‌ها را به دست گرفته و آن‌ها را به دستگاه‌های شنود و جمع‌آوری اطلاعات بدل کنند.

بنا بر اعلام این سایت، سیا کنترل خود بر این ابزارها را از دست داده و این احتمال وجود دارد که افرادی خارج از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به آن‌ها دست یافته و از آن‌ها استفاده کرده باشند یا در آینده استفاده کنند.

اطلاعات منتشر شده توسط ویکی‌لیکس همچنین نشان می‌دهد که سیا از کنسولگری آمریکا در فرانکفورت به عنوان مرکز هک سایبری و جاسوسی از افراد در کشورهای اروپایی، خاورمیانه و شمال آفریقا استفاده می‌کند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها