چاووش اوغلو: عملیات ترکیه در منبج قطعی است

چاووش اوغلو: عملیات ترکیه در منبج قطعی است
پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 - 22:31

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که ادامه عملیات سپر فرات ارتش ترکیه در منبج قطعی بوده و هدف بعدی ترکیه پس از الباب، آغاز عملیات برای آزادسازی منبج است.

العالم - ترکیه

چاووش اوغلو روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در آنکارا همچنین تهدید کرد: در عملیات منبج اگر با نیروهای یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) مواجه شویم، آنها را هدف قرار خواهیم داد.
وی افزود: روسیه هم در رقه ادعاهایی دارد و آمریکا هم همچنین ادعا دارد که در این هم زمینه توافقی با ترکیه ندارد.
وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: اگر روسها در رقه نیروهای یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را حمایت کنند این می تواند برای ترکیه مساله باشد و ما مخالف این امر هستیم؛ ولی اگر روسها به رقه رفته و آنجا را از نیروهای یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) پاکسازی کنند، از این اقدام حمایت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: برای ما در منبج حضور نیروهای یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و گروه های تروریستی از همه چیز مهمتر است و به اندازه داعش در این موضوع حساس هستیم.
 اوغلو خاطرنشان کرد: برای آینده ترکیه حضور نیروها در آن سوی مرزهای ترکیه مهم و حساس است.
وی پنجشنبه هفته پیش نیز گفته بود که اگر نیروهای کرد سوری و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از شهر منبج در شمال سوریه خارج نشوند، ارتش ترکیه به مواضع آنها حمله خواهد کرد.
وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرده بود که مبارزه ترکیه با یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و یا سایر گروه های تروریستی نمی تواند آنکارا را رو در روی آمریکا قرار دهد و ترکیه دوست ندارد که هیچ کدام از متحدانش در کنار گروه های تروریستی قرار بگیرند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز چند دو هفته پیش با تغییر موضع قبلی خود که اولویت کشورش را آزادسازی رقه از دست داعش اعلام کرده بود، اعلام کرد که مقصد بعدی نیروهای ارتش این کشور در ادامه عملیات سپر فرات شهر منبج است.
بر اساس اعلام منابع خبری ترکیه نظامیان آمریکایی به همراه تجهیزات سنگین به منطقه منبج اعزام و در این منطقه مستقر شده اند.
این شهر توسط نیروهای ائتلاف کردی ـ عربی سوریه از کنترل داعش خارج شده و در حال حاضر توسط شورای نظامی منبج اداره می شود.
ترکیه معتقد است که این شهر تحت کنترل نیروهای کُرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق که وابسته به پ.ک.ک و تشکیلاتی تروریستی هستند، قرار دارد.
دولت آمریکا در ماههای اخیر تجهیزات و سلاح های نظامی در اختیار گروه های کردی سوری از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) قرار داده که این موضوع با اعتراض ترکیه مواجه و موجب تیرگی روابط آنکارا و واشینگتن در روزهای آخر دولت اوباما شد.
خودداری از تسلیح نیروهای کردی سوری همواره جزو خواسته های ترکیه از آمریکا بوده و حتی در مذاکره تلفنی اردوغان با ترامپ نیز یکی از چهار محور مذاکرات دو طرف بود، ولی این خواسته اغلب از سوی آمریکا نادیده گرفته شده است.
ترکیه همواره حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک اعلام کرده و خواستار قطع ارتباط کشورهای دیگر با این گروه ها شده است.
آنکارا مدعی است که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) با حمایت کشورهای خارجی و پ.ک.ک در صدد تشکیل کشور و یا منطقه مستقل کُردنشین در شمال سوریه و جنوب مرزهای طولانی ترکیه با سوریه است.
ارتش ترکیه از سوم شهریور 95 (24 آگوست) گذشته عملیاتی را تحت عنوان سپر فرات در شمال سوریه شروع کرده و در نظر دارد تا منطقه ای امن به وسعت پنج هزار کیلومتر مربع در شمال سوریه به عرض نزدیک به 100 کیلومتر و عمق 50 کیلومتر ایجاد کند.

221

پربیننده ترین خبرها