نیروهای میانمار به 'جنایت علیه بشریت' متهم شدند

نیروهای میانمار به 'جنایت علیه بشریت' متهم شدند
جمعه 20 اسفند 1395 - 13:46

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار اعلام کرد، نیروهای این کشور در برخورد با اقلیت مسلمان روهنگیا در استان راخین این کشور مرتکب اقداماتی مانند آزار مستمر، تجاوز جنسی و قتل شده‌اند.

العالم
"یانگی لی" تأکید کرد، نیروهای دولت میانمار در برخورد با اقلیت مسلمان روهنگیا در استان راخین این کشور مرتکب اقداماتی مانند آزار مستمر، تجاوز جنسی و قتل شده‌اند و لازم است دولت آن کشور و نهادهای بین‌المللی این موارد را پیگیری کنند.
وی در مصاحبه با بی بی سی، خواستار آن شد که سازمان ملل یک هیئت تحقیق را برای بررسی این مساله تعیین‌کند.
اقلیت قومی روهنگیا با حدود یک میلیون جمعیت عمدتا در ایالات راخین، شمال برمه سکونت دارند اما دولت برمه از شناسایی آنان به عنوان شهروندان این کشور خودداری می‌ورزد و در نتیجه، این گروه از حقوق سیاسی و مدنی و حمایت‌های رایج برای شهروندان برمه، که اکثر آنان بودایی هستند، برخوردار نمی‌شوند.
در حال حاضر، چند هزار تن از اعضای قوم روهنگیا به دلیل فشار شدید نیروهای دولتی و برخی گروه‌های تندرو ملی گرای برمه از این کشور گریخته و به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند. هزاران تن دیگر نیز به دلیل فشار گروه‌های تندرو ملی گرا در داخل برمه آواره هستند.
در انتخابات سال ٢٠١٥، حزب ائتلاف ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد، و دولت تحت حمایت نظامیان در آن کشور قدرت را به این حزب واگذار کرد. با اینهمه، فشار بر اقلیت روهنگیا همچنان ادامه داشته است.
در واکنش به اظهارات گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، دولت برمه ادعا کرده است که آمادگی همکاری نزدیک با او را دارد، و همچنین، تحقیقات مستقل در مورد عملکرد نیروهای امنیتی را به جریان انداخته است.
این درحالی است که بر اساس گزارش رسانه ها؛ طی پنج ماه گذشته، نیروهای امنیتی برمه عملا ارتباط ایالت راخین در شمال این کشور را با سایر نقاط قطع کرده بودند و امکان نظارت بر فعالیت آنان در این منطقه وجود نداشت. ارتش برمه دلیل اقدام خود را ممانعت از کمک رسانی به شورشیان مسلح اعلام کرده اما مدافعان حقوق بشر در برمه گفته‌اند که انگیزه این اقدام، جلوگیری از انتشار برخورد خشونت آمیز با ساکنان این ایالت بوده است.
تنها از طریق مصاحبه با پناهجویان روهنگیا در بنگلادش و سایر کشورهای منطقه بوده که اطلاعات مربوط به عملکرد نیروهای امنیتی برمه گردآوری شده و در اختیار گزارشگر ویژه سازمان ملل قرار گرفته ولی امکان ارزیابی وضعیت از نزدیک وجود نداشته است.
دوشنبه گذشته، لی رسما از سازمان ملل خواست یک هیئت تحقیق را برای بررسی امکان ارتکاب جنایت علیه بشریت در راخین تعیین کند با اینهمه، این درخواست از حمایت کشورهای اروپایی برخوردار نشد و بعید به نظر می‌رسد که سازمان ملل آن را تصویب کند.
مقامات اروپایی، ضمن ابراز نگرانی در مورد نقض آشکار حقوق مسلمانان برمه، گفته‌اند که تعیین چنین هیئتی می‌تواند موقعیت آنگ سان سوچی را در برابر نظامیان تضعیف کند و مانع از پیشبرد برنامه‌های او برای تحکیم دموکراسی در آن کشور شود. منابع اروپایی با حمایت از وعده دولت برمه برای همکاری نزدیک با سازمان ملل و انجام تحقیقات مستقل در این زمینه، معتقدند که باید به دولت آنگ سان سوچی فرصت داده شود تا مشکل مسلمانان روهنگیا را در داخل آن کشور حل و فصل کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها