راه دشوار عربستان پس از گرفتاری در باتلاق یمن

راه دشوار عربستان پس از گرفتاری در باتلاق یمن
جمعه 20 اسفند 1395 - 17:45

رخدادهای یمن از تحولات میدانی و شکست ائتلاف حمله به این کشور تا تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای از سرگیری گفت وگوهای صلح از منظرهای گوناگون مورد توجه ویژه رسانه های عرب زبان قرار گرفته و گزارش ها و تحلیل های بسیاری در این باره منتشر شده است.

العالم ـ عربستان سعودی

«اسمایل ولد شیخ احمد» فرستاده سازمان ملل به یمن که اخیرا به کویت سفر کرده بود تا مقدمه های میزبانی این کشور برای دور جدید گفت و گوهای سیاسی را فراهم آورد، قرار است طرح تعدیل شده سازمان ملل برای حل بحران یمن را به ریاض ببرد.
به نوشته روزنامه اماراتی «البیان»، ولد شیخ احمد به دنبال از سرگیری گفت و گوهای صلح یمن در کویت با تکیه به طرح صلح اصلاح شده و نتایج دیدار چهارجانبه بین‌المللی شانزدهم فوریه (بهمن امسال ) شهر بن آلمان است.
بر پایه این گزارش، پیشنهادهای تازه همان تعدیل طرح صلحی است که در نشست چهارجانبه بین‌المللی به تصویب رسید که شامل دو بخش امنیتی و سیاسی است. بخش نخست مربوط به عقب‌نشینی از شهرها و تحویل سلاح و بخش دوم مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی با حضور همه جریان های سیاسی است. نشست چهارجانبه بین‌المللی درباره یمن با حضور وزیران امور خارجه آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان برگزار شد.
عربستان همراه چند کشور دیگر از ششم فروردین دو سال پیش با هدف بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن به قدرت اقدام به حمله نظامی به یمن کردند . حمله عربستان به یمن تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12 هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.
گزارش پیش رو به مهمترین محورهای خبری- تحلیلی رسانه های عرب زبان درباره تحولات یمن طی روزهای گذشته می پردازد.

سنگ اندازی ائتلاف حمله به یمن در مسیر گفت و گوهای سیاسی
تارنمای های «الفجر» لبنان، «ارم نیوز» امارات، روزنامه «عمان» چاپ مسقط و صفحه عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه با اشاره به سفر نماینده سازمان ملل به ریاض با هدف احیای مذاکرات صلح، به موانع موجود در مسیر حل بحران اشاره کردند و به کاربستن گزینه سیاسی را ضامن حل بحران یمن به شمار آوردند.
به نوشته تارنمای الفجر لبنان، «صالح الحمیدی» معاون وزیر مطبوعات یمن گفت که سفر ولد الشیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ریاض، تلاشی برای نجات روند صلح است. اطلاعات دقیقی درباره نقشه راهی که ولد الشیخ در سفر به ریاض ارائه خواهد کرد، وجود ندارد.
برپایه اظهارات الحمیدی، به خاک و خون کشیدن شمار بسیاری از مردم یمن نشان می دهد که سازمان ملل مذاکره برای حل بحران یمن را رها کرده است.
تارنمای ارم نیوز نوشت: فرستاده ویژه سازمان ملل پیش از این در ارائه یک نقشه راه برای پایان دادن به بحران یمن با شکست روبرو شده است. وی نتوانسته است نقشه راهی که در آن موضوعات انتخاب رییس جمهوری، عقب نشینی گروه انصارالله از صنعاء و تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت گروه مردمی انصارالله در آن مشخص شده باشد، ارائه دهد.
به نوشته روزنامه عمان، «هشام شرف عبدالله« وزیر امور خارجه دولت یمن تنها راه حل بحران یمن را گفت و گوی فراگیر به شمار آورد. او گفت شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی یمن بارها بر این مساله تاکید کرده و موضع خود درباره حل بحران یمن را اعلام کرده اند. آنان به کارگیری گزینه سیاسی و برپایی گفت و گویی یمنی - یمنی و یمنی- عربستان را مورد تاکید قرار داده اند تا به حمله عربستان و ائتلاف آن به یمن پایان دهند.
به باور شرف عبدالله، تنها راه موفقیت برای حل سیاسی، مسالمت آمیز و عادلانه پرونده یمن برپایی گفت و گوی میان یمن و عربستان و طرح همه مسائلی است که سبب نگرانی دو طرف است تا مرحله تازه ای از روابط میان دو کشور آغاز شود که به حاکمیت ملی طرفین احترام گذاشته شود و از دخالت در امور داخلی یکدیگر پرهیز شود.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «عبدالملک الفهیدی» یکی از رهبران حزب کنگره مردمی یمن بر این باور است که گروه مردمی انصارالله هنوز هم بر موضع خود ثابت هستند. هنگامی که ولد الشیخ، طرح «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا برای حل بحران یمن را در دستور کار قرار داد انصارالله با بررسی این طرح موافقت کرد. اما مشکل این بود که عربستان و منصور هادی با این طرح مخالفت کردند. متاسفانه ولد شیخ این واقعیت را در برابر افکار عمومی اعلام نکرد و در این زمینه موضع قاطعی نگرفت. شایسته بود که او این مساله را اعلام می کرد که عربستان و منصور هادی در مسیر حل سیاسی بحران سنگ اندازی می کردند. تاکنون تحرک های ولد الشیخ بی نتیجه مانده است.

عربستان در باتلاق بحران های خودساخته
تارنمای های «البدیل» مصر، «العهد» لبنان و شبکه خبری «المنار» لبنان به شکست های عربستان در جنگ یمن و زیان های ناشی از این جنگ و آثار آن بر اوضاع داخلی عربستان اشاره کردند.
به نوشته تارنمای البدیل، با سپری شدن نزدیک به دو سال از حمله به یمن به سردمداری عربستان معادله تازه ای رخ داده است.نتیجه مهمی که از این جنگ به دست آمده این است که با وجود حمله های هوایی ائتلاف حمله به یمن، عربستان تنها مانده است و یمنی ها می توانند در جنگ زمینی کمر عربستان را بشکنند.
به نوشته تارنمای العهد، مساله قطعی این است که رهبران عربستان آینده خود را به نتیجه جنگ یمن گره زده اند. آنان بر روی این جنگ شرط بندی کرده اند. شکست در این جنگ آنان را با چالش روبرو کرده است. آنان به دلیل اوضاع طبیعی یمن و توانایی مردم این کشور برای حفظ کرامت خود نمی توانند در جنگ پیروز شوند. اشتباه های کشنده عربستان هر روز تکرار می شود و سازمان ملل هم در این اشتباه ها با عربستان شریک است.
سازمان ملل این گونه توجیه می کند که به دلیل نیاز به دلارهای نفتی عربستان نمی تواند صدای خود را به خاطر جنگ ظالمانه عربستان بلند کند. همانطوری که «بان کی مون» دبیر کل پیشین سازمان ملل از سرزنش عربستان و قرار دادن نام این کشور در فهرست سیاه چشم پوشی کرد و علت این مساله را نیاز سازمان های بین الملل به اموال عربستان اعلام کرد.
شبکه خبری المنار به نقل از خبرگزاری «بلومبرگ» آمریکا در گزارشی به عنوان «راهنمای بدبینی» از حجم نگرانی ناظران بزرگ عربستانی و تصویر مصیب بار و تاریک اوضاع اقتصادی عربستان پس از حمله به یمن پرده برداشت.
به گزارش ایرنا به نوشته این رسانه، ناظران بر این مساله تاکید کرده اند هزینه هنگفت جنگ علیه یمن عربستان را به سوی بحران های اقتصادی خفته کننده پیش خواهد برد و سرمایه گذاران و شاهزادگان را به فرار از این کشور مجبور خواهد کرد. در نتیجه پایین آمدن سطح معیشتی مردم و خصوصی سازی بخش های نفتی به ویژه شرکت آرامکو، افزایش مالیات و کاهش بهای پول عربستان نارضایتی مردمی افزایش یافته است. عربستان به دلیل رویارویی با پیامدهای بحران اقتصادی ناشی از جنگ یمن نمی تواند پایداری کند.
کارشناسان اقتصادی و نظامی در غرب بر این باورند که افزایش هزینه های جنگ یمن و شکست در میدان های نبرد از برجسته ترین مسائلی است که اوضاع روانی سردمداران ریاض و ثبات کشور شن های متحرک را بر هم زده است. آنان می گویند جنگ یمن که در آستانه ورود به سومین سال خود است هزینه های بالایی داشته است و هزاران نفر از کودکان، زنان و سالخوردگان یمن در این جنگ جان خود را از دست داده اند . این جنگ بیش از یک تریلیون و 500 میلیارد دلار هزینه داشته است بدون اینکه «سلمان بن عبدالعزیز»، فرزند و ائتلاف آنان بتواند به هیچ پیروزی واقعی دست یابند. این موضوعی است که عربستان را در آستانه ورشکستی زودهنگام قرار داده است. 

پربیننده ترین خبرها