عطوان:

حذف کشورهای عربی از فهرست نگرانی های اسرائیل شرم آور است

حذف کشورهای عربی از فهرست نگرانی های اسرائیل شرم آور است
شنبه 21 اسفند 1395 - 13:37

سردبیر رونامه رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب نوشت: این تاسف بار است که کشورهای عربی با دولت ها و ارتش هایشان به طور کلی از فهرست نگرانی های اسراییل (رژیم صهیونیستی) حذف و برخی از آن ها نیز به اردوگاه کشورهای هم پیمان این رژیم اشغالگر ملحق شوند.

العالم-فلسطین اشغالی

عبدالباری عطوان در سرمقاله روزنامه رای الیوم افزود: هر کسی تحرکات مسئولان رژیم صهیونیستی در این روزها را ببیند و رایزنی های شان با سران کشورهای خارجی را دنبال کرده باشد، این تصور برایش به وجود می آید که ایران و گروه های نظامی هوادارش و در رأس آنها حزب الله خطر واقعی هستند که در عمل وجود رژیم اشغالگر اسرائیل را تهدید می کنند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اکنون برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مسکو به سر می برد و مساله مهمتر که در جدول رایزنی هایش وجود دارد، حضور ایران در سوریه و خطرش در آینده بر امنیت این رژیم اشغالگر است و برخی گزارش های اسرائیلی نیز وجود دارد که می گوید نتانیاهو از رهبران روسی می خواهد که اجازه دهند هواپیماهای این رژیم از حریم هوایی سوریه بدون هیچ گونه مانعی برای ضربه زدن و حمله به پایگاه ها و مکان های تجمع و استقرار نیروهای حزب الله لبنان استفاده کند.
سردبیر رونامه رای الیوم ادامه می دهد، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل نیز که این روزها در واشنگتن به سر می برد، در کنفرانسی مطبوعاتی که پیش از دیدارش با «جیمس ماتیس» وزیر دفاع آمریکا برگزار کرد، گفت که چیزی که بیشتر از همه مسائل دیگر اسرائیل را نگران می کند «قاچاق سلاح های پیشرفته که قادر به هدف قرار دادن مواضع استراتژیک و راهبردی توسط حزب الله لبنان و جنبش های مقاومت اسلامی به نوار غزه مانند موشک های پیشرفته و دقیق و پهپادها است»؛ لیبرمن همچنین ایران را به دست داشتن در عملیات قاچاق این سلاح ها و نیز حمایت مالی و انتقال تکنولوژی متهم کرد.
وی افزود: اما در مقابل تنها یادی که این روزها از عرب ها می شود، محدود به خبرهایی است که از رایزنی های پشت پرده تکرار می شود و دم از ایجاد ائتلاف منطقه ای شبیه «ناتو» می زند که آمریکا آن را با مشارکت کشورهای عربی مانند مصر، عربستان، امارات و اردن هدایت می کند و رژیم صهیونیستی نقش «ناظر» در آن را بازی می کند و نقش اعلام شده اش در آن همکاری امنیتی - اطلاعاتی و جاسوسی است.
چیزی که درست بودن این خبرها را تا حدودی مورد تایید قرار می دهد مطلبی است که روزنامه های آمریکایی از جمله «وال استریت ژورنال» نزدیک به دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، منتشر کرده اند.
وال استریت ژورنال می نویسد، آمریکا قصد دارد، کنفرانسی بین المللی برای جنگ با تروریسم و به طور خاص گروه تروریستی داعش و با حضور برخی کشورهای عربی و اسرائیل به طور گسترده تشکیل دهد و نیز قصد دارد که نزدیک به هزار نیروی نظامی به سوریه برای مشارکت در عملیات «آزادی» شهر «الرقه» پایتخت داعش بفرستد و حملاتش علیه گروه القاعده در یمن را نیز افزایش داده است.
به نوشته عطوان، نکته قابل توجه و تامل این است که این تحرکات در دو جناح سیاسی و نظامی تحت عنوان جنگ با تروریسم صورت می گیرد، اما هدف اعلام نشده اش ایران و گروه های هوادار این کشور در عراق، سوریه و لبنان است و عرب ها یعنی «محور باصطلاح اعتدال» سر نیزه (سپر بلا) و تامین کننده مالی اصلی برای هرگونه تحرک آمریکا در سوریه و عراق و چه بسا اقدامات ضد ایرانی داخل خود ایران در آینده هستند.
نویسنده مشهور عرب می نویسد، ایرانی ها جزئیات این استراتژی اسرائیلی و اهداف مخفیانه و علنی آن را به خوبی می دانند و نشانه هایی وجود دارد که حاکی از آن است که برای آن آماده هستند. تهدیدهای سید «حسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان برای حمله به تاسیسات هسته ای دیمونای اسرائیلی در قلب صحرای «نقب» و نیز مخازن ماده سمی آمونیاک در حومه شهر «حیفا» در همین زمینه صورت گرفته است و در هر دو حالت به اسرائیل تلفات مادی و انسانی به شکل وحشتناک و رعب آوری در تمام مقیاس ها وارد می آید، تا جایی که شهرک نشینان در شهر حیفا از رژیم اسرائیل خواستند که مخازن آمونیاک را از این شهر به مکان دیگری منتقل کند.
عطوان ادامه می دهد، معتقدیم که سخنان «هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش «نجباء» که در آن اعلام کرد که این جنبش لشکری برای آزادی بلندی های جولان تشکیل داده است که از یگان های ویژه جنگی مجهز به سلاح های استراتژیک تشکیل شده، در این زمان، اتفاقی بیان نشده، بلکه پیام تهدید
«بازدارنده» به رژیم صهیونیستی است. این لشکر منتظر دستور دولت سوریه برای تحرک است و بعید نمی دانیم که در عمل در اراضی سوریه حضور دارد.
وی افزود: در گذشته نزدیک نگرانی رژیم صهیونیستی از ارتش های سوریه، مصر و عراق و اردن و آن چه «کشورهای مواجهه و رویارویی» نامیده می شدند، بود، اما این زمان دیگر باز نمی گردد و نگرانی امروز رژیم اسرائیل از ایران و برخی از کشورهای هم پیمانش به ویژه سوریه، لبنان و بخشی از عراق است.
عطوان در پیان می نویسد: عرب ها یا برخی از آنها دیگر رژیم صهیونیستی را دشمن خود نمی دانند، بلکه دشمن خود را کسی می دانند که این رژیم با او دشمن است و او را منبع نگرانی برای امنیت و ثبات و طرح های توسعه طلبانه و عدوانی به ضرر امت عربی و ملت فلسطین، می داند؛ این اوج و قله رسوایی(عرب ها) و اوج مصیبت است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها