نگرانی آمریکا از حملات سایبری روسیه و چین

نگرانی آمریکا از حملات سایبری روسیه و چین
شنبه 21 اسفند 1395 - 19:05

نتایج مطالعه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نشان می دهد تاسیسات مهم زیر بنایی آمریکا مانند شبکه برق همچنان برای حداقل 10 سال در برابر حملات سایبری فاجعه بار روسیه و چین آسیب پذیر خواهد بود.

العالم - آمریکا

پایگاه اینترنتی آمریکایی واشنگتن فری بیکن نوشت: گزارش کارگروه انجمن علوم دفاعی به این نتیجه رسیده است که نقاط ضعف سایبری باید کاهش یابد در حالی که پنتاگون باید به سرعت به ایجاد قابلیت های بازدارندگی سایبری جدید از جمله سلاح های سایبری تهاجمی که برای وارد کردن آسیب  به دشمنان و رهبران آنها طراحی می شوند بپردازد.

این گزارش 44 صفحه ای، با عنوان کارگروه بازدارندگی سایبری، بیست و هشتم فوریه به صورت علنی اعلام شد.این گزارش بر اساس یک مطالعه دو ساله قرار دارد که هیئتی از کارشناسان نظامی و دفاعی آن را انجام داده اند.

در این گزارش، تصویری ناگوار از نقاط ضعف در سیستم های کنترلی و اطلاعات نظامی و غیر نظامی ارائه شده است که کشورهایی مانند چین و روسیه با استفاده از جنگ پیشرفته سایبری بوجودمی آورند. همچنین به دو تهدید سایبری دیگر یعنی تهدیدات از جانب کره شمالی و چین اشاره شده است. در این گزارش آمده است: آمریکا و نیز متحدان و شرکای ما،با خطر فزاینده و جدی حمله شدید سایبری و مداخلات سایبری به طور فزاینده پر هزینه روبرو هستند.به عقیده ما ، در خصوص بهبود بازدارندگی،بحثی نیست. در مورد ضرورت تسریع اقدامات بازدارنده نیز بحثی وجود ندارد.

روسیه و چین، بزرگترین خطرات حمله سایبری محسوب می شوند. هر دو دولت در حال افزایش فعالیت های از قبل چشمگیر خود برای حملات سایبری دفاعی به سیستم های کنترل صنعتی در آمریکا هستند که تاسیسات زیر بنایی مهم را به راه می اندازند.

در این گزارش خاطر نشان شده است آمریکا در چند سال گذشته از حملات سایبری و سرقت های پر هزینه اطلاعات از طرف روسیه، کره شمالی، چین و ایران لطمه دیده است.

بر اساس این گزارش، چین دست کم در دهه گذشته به دزدی گسترده سایبری پرداخته است. با وجود قول شی جین پینگ رهبر چین مبنی بر متوقف کردن این دزدی ها ،دزدی مالکیت معنوی چین، کاهش یافته ولی متوقف نشده است.

در این گزارش آمده است روسیه نیز به هک کردن موسسات آمریکایی پرداخته و از اطلاعاتی که بدست آورده برای تضعیف اعتماد رای دهندگان و تاثیر گذاری بر انتحابات ریاست جمهوری سال 2016 استفاده کرده است.

کشورهای خارجی در حال حاضر به نظر می رسد نرم افزارهای مخربی را در داخل شبکه های رایانه ای مورد استفاده برای کنترل شبکه برق آمریکا قرار داده باشند. این بدافزارهای خارجی موسوم به هاوکس Havex و بلک انرژی BlackEnergy است که هر دو با حملات به سیستم های کنترل صنعتی در ارتباط بوده اند. بلک انرژی در حملات شبکه برق در اوکراین مورد استفاده قرار گرفت و تحلیلگران امنیتی رد آن را تا دولت روسیه گرفته اند.

جیمز میلر و جیمز گوسلر از روسای  کار گروه انجمن علوم دفاعی در مقدمه این گزارش نوشته اند: ایران و کره شمالی هر دو پتانسیل فزاینده ای دارند تا از ابزارهای سایبری خریداری شده یا بومی برای حملات فاجعه بار به تاسیسات زیربنایی مهم آمریکا استفاده کنند.

سومین تهدید، از طرف بازیگران دولتی و غیر دولتی است که مکرر به حملات سایبری  و مداخلات سایبری پر هزینه ضد آمریکا می پردازند.در حالی که این حملات به طور جداگانه، مهم نیستند همراه با هم می توانند با هزار هک، موجب مرگ شوند.

در این گزارش تاکید شده که تمرکز اصلی وزارت دفاع باید بر افراد اصلی کادر رهبری ( از جمله افراد تاثیر گذار بر آنها) در چهار کشور اصلی تهدید کننده سایبری یعنی روسیه، چین، ایران و کره شمالی باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها