راهنمای خرید لباس عید

راهنمای خرید لباس عید
چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 08:11

مانتو جزو مهم ترین لباس های خانم های ایرانی است. از نظر طراحان لباس، نکات مهمی برای انتخاب مانتوی مناسب وجود دارد که با توجه به قد و اندام های مختلف، برای هر فرد متفاوت است.

العالم- ایران

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت:

بازار خرید عید، شلوغ و پر ازدحام است. در حالی که که مانتوهای یکی از مغازه ها را تماشا می کردم، صدای دختری نوجوان توجهم را جلب کرد. با بی حوصلگی به مادرش می گفت: «همین مانتو خوبه دیگه! ببین چقدر بهم میاد، قیمت ها هم که همه همین جوریه، دیگه از این بهتر پیدا نمیشه ها!» مادر نگاهی به مانتو انداخت و گفت: «آخه اصلا نمی ارزه، جنسش رو ببین؛ یه بار که بشوریش خراب میشه. تازه اگه ما بخوایم برای این یه تیکه پارچه 200 هزار تومن پول بدیم و اینجوری خرید کنیم که دیگه پولی برای بقیه خریدامون نمی مونه!»

کنجکاو شدم. جلو رفتم تا نظر این مادر و دختر را در مورد خرید عید و قیمت ها بپرسم. مادر گفت: «تقریبا یک هفته ای میشه که برای خرید عید به بازارها سر می زنیم، ولی چه خریدی! هنوز هیچی نخریدیم. با این وضع بی پولی مگه میشه چیزی خرید؟ برای ما که یک خانواده چهار نفره ایم و تنها دخلمون، حقوق کارگری همسرمه، خرید کردن خیلی سخته!» دخترنوجوان هم از مدل های تکراری ناراحت بود که وقتی یک جنس و طرحی مد می شود، بحث تنوع اجناس و توجه به تفاوت سلیقه ها از دید فروشندگان کاملاً نادیده گرفته می شود. بعد از گفت و گو با این مادر و دختر و مشاهده نارضایتی های آن ها، تصمیم گرفتم به بازارهای مختلف مشهد سر بزنم تا ببینم برای خرید لباس نو و مناسب برای هر سلیقه ای چقدر باید هزینه کنیم؟ همچنین کنجکاو شدم تا نظر طراحان لباس و پزشکان رادر مورد ویژگی های لباس و کفش مناسب بدانم! این شد حاصل دخل و خرج این هفته:

راهنمای خرید مانتو

مانتو جزو مهم ترین لباس های خانم های ایرانی است. از نظر طراحان لباس، نکات مهمی برای انتخاب مانتوی مناسب وجود دارد که با توجه به قد و اندام های مختلف، برای هر فرد متفاوت است. ما طبق توصیه های این طراحان مهم ترین این نکات را شرح داده ایم: خانم های لاغر و کوتاه قد: افراد لاغر بهتر است مانتو هایی با رنگ های روشن و براق را انتخاب کنند؛ زیرا رنگ های روشن آن ها را کمی چاق تر نشان می دهد. همچنین برای افراد لاغر و کوتاه قد، مانتو های یکسره مناسب تر از مانتو هایی است که در قسمت کمر جمع شده و یاچین دارد، زیرا مانتو های یکسره آن ها را بلند تر نشان می دهد. مانتو هایی با خطوط عمودی نیز برای افراد کوتاه قد مناسب است، چون با حرکت چشم به سمت بالاو پایین، این خطوط اندام را بلندتر نشان می دهد.

خانم های قد بلند: به خانم های قد بلند توصیه می شود از انتخاب مانتو های خیلی کوتاه خودداری کنند، زیرا این مدل مانتو پاها را بلندتر نشان می دهد. همچنین بهتر است رنگ مانتو و شلوار این گونه افراد متفاوت باشد؛ زیرا مانتو و شلوار یکرنگ، خطی یکدست ایجاد می کند و باعث می شود افراد قد بلند، بلند تر به نظر برسند.

خانم های درشت اندام: از مدل های مناسب مانتو برای این گونه افراد مدل هایی است که شکاف جانبی و یا دامن کلوش دارند. مانتو های خیلی کوتاه هرگز برای این افراد توصیه نمی شود. همچنین مانتو هایی با خطوط افقی برای این افراد مناسب نیست، زیرا حرکت چشم به سمت کناره ها باعث می شود اندام پهن و کوتاه به نظر برسد. در زمان خرید مانتو، علاوه بر نکات ذکر شده به رنگ پوست خود نیز توجه داشته باشید و سعی کنید مانتویی را انتخاب کنید که با رنگ پوستتان مغایرت داشته باشد.

راهنمای خرید پیراهن مردانه

مردان درشت اندام: افرادی که دارای اندام درشت هستند، بهتر است از پوشیدن پیراهن های خیلی گشاد ویا خیلی تنگ خودداری کنند؛ زیرا اینگونه لباس ها مردانی را که اندام درشت دارند از آنچه که هستند چاق تر نشان می دهد. لباس مناسب برای این افراد لباسی است که کاملا اندازه آن ها باشد. بلوز های یقه هفت و آستین بلند نیز از لباس های مناسب برای این افراد است؛ به خصوص اگر این مردان گردن کوتاهی داشته باشند، بلوز های یقه هفت گردنشان را بلند تر نشان خواهدداد. همچنین لباس هایی با پارچه نقش دار به خصوص نقش های بزرگ ، این اشخاص را چاق تر نشان می دهد و هرگز برای آن ها مناسب نیست و در عوض لباس هایی با طرح های ریز و یا لباس های ساده برای این افراد مناسب تر است.

مردان لاغر و قد بلند: مردان قد بلند باپوشیدن لباس هایی با راه راه های عمودی بلند تر از آنچه هستند به نظر خواهند آمد، به همین دلیل متخصصان و طراحان پوشاک برای اینگونه افراد لباس هایی با خط های افقی را پیشنهاد می کنند. همچنین از نظر این متخصصان، لباس هایی با رنگ های روشن برای این افراد مناسب تر است و آن ها را کمی چاق تر نشان می دهد.مردان کوتاه قد: افراد کوتاه قد بهتر است از پوشیدن لباس هایی با نقش های بزرگ خودداری کنند؛زیرا روی هیکل های کوتاه، نقش و نگار های بزرگ خیلی به چشم می آید. پس اینگونه افراد بهتر است لباس هایی را انتخاب کنندکه نقش های کوچک تری داشته باشد.

راهنمای خرید لباس کودکان

در زمان خرید لباس کودک، بهتر است به نکات ایمنی و بهداشتی هم توجه کنید و لباسی را برای فرزندتان بخرید که علاوه بر زیبایی، سلامت و ایمنی را هم برای کودک به همراه داشته باشد. ما طبق نظر پزشکان، مهم ترین این نکات را برای شما شرح داده ایم:بدن کودکان بسیار حساس است و به همین دلیل در برابر نوع پارچه ای که با پوست تماس دارد، واکنش نشان می دهد و همین ویژگی باعث می شود که در صورت تماس با اجناس مصنوعی یا آلوده، دانه های ریز قرمز رنگی روی پوست بدنشان ظاهر شود. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند جنس لباس کودکان، پنبه یا کتان باشد. تنوع رنگ و کیفیت هنگام انتخاب لباس برای کودک بسیار مهم است . طبق نظر روان شناسان رنگ های شاد و زنده، ذوق و شوق بیشتری برای کودکان ایجاد می کند؛ آن ها معتقدند که کودکان تمایل بیشتری به پوشیدن لباس هایی بارنگ های قرمز، سبز، نارنجی، زرد، آبی و صورتی دارند. علاوه بر این موارد، روان شناسان توصیه می کنند که بهتر است لباس کودکان، عکس قهرمان های فیلم ها یا کارتون های مشهور را نداشته باشد؛ زیرا رفتار های خشن این قهرمان ها که معمولاً از کشور خودمان نیستند باعث می شود خشونت در نظر کودکان امری عادی تلقی شود.

پیشنهاد متخصصان ارتوپدی برای انتخاب کفش

بهترین کفش برای آقایان که بیشتر ساعات روز کفش به پا دارند، کفش چرمی است که مصنوعی نباشد؛ زیرا کفش های چرم مصنوعی باعث تعریق زیاد شده وتنفس پوست دچار مشکل می شود. همچنین برای راحتی بیشتر، بهتر است پاشنه کفش کمتر از 3سانتی مترباشد. کفش مناسب برای خانم ها هم کفشی است که پاشنه ای بین3 تا 5سانتی متر داشته باشد. پوشیدن کفش های نوک تیز و پاشنه بلند برای مهمانی، به مدت کم اشکالی ندارد، ولی در کل توصیه می شود پاشنه کفش بیشتر از 5سانتی متر نباشد. بعضی اوقات با پوشیدن یک کفش پاشنه بلند آن قدر از بلند قد شدن کاذب احساس رضایت می کنیم که این نکته از یادمان می رود که پوشیدن این کفش به سلامتی مان آسیب می رساند .

در ضمن پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند علاوه بر آسیب رساندن به پاها، به زانو،کمر،استخوان های ستون فقرات ولگن هم آسیب وارد می کنند. هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند، کمر برای جبران فشاری که به پاها وارد شده ، قوس زیادی به خود می گیرد و از حالت طبیعی خارج می شود. در این حالت فشارزیادی به دیسک های بین مهره های ستون فقرات ومفصل زانووارد می شود. همچنین کفش های پاشنه بلند،عضلات پشت ساق پاها را منقبض می کنند و عملیات خون رسانی در این عضلات را دچار اختلال می کند. علاوه برموارد ذکرشده توجه داشته باشیدکه کفش های تنگ وپاشنه بلند پوست پا را از حالت طبیعی خارج می کند و بعد از مدتی آن راضخیم کرده وباعث ایجاد پینه می شود. درضمن دقت کنیدکه کفش های بدون پاشنه و با کفی تخت نیز اصلاً مناسب نیستند.

ودر آخر توجه داشته باشید که بهترین زمان برای خرید کفش، پایان روز است. زیرا درطول روز پاهای شما دماو فشار زیادی را تحمل و ورم می کنند. اگرشما روز به خرید کفش بروید ممکن است در شب، وقتی پاهایتان دراثر پیاده روی ورم می کنند، حس کنید کفش ها پاهایتان را می زند و برایتان کوچک شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها