زنبوردزدی، تازه‌ترین معضل مردم نیوزیلند!

زنبوردزدی، تازه‌ترین معضل مردم نیوزیلند!
چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 10:52

به تازگی سرقت زنبور عسل در نیوزیلند به گونه‌ای چشمگیر افزایش یافته است.

العالم - گوناگون

به نقل از رویترز؛ پلیس و زنبورداران نیوزیلند می‌گویند گروه‌های سازمان‌یافته تبهکاری، زنبورهای عسل را برای سود بردن از بهای رو به افزایش عسل به سرقت می‌برند.
«لورنس بورکین،» یکی از مدیران حوزه زنبورداری در نیوزیلند که خودش قربانی زنبوردزدی بوده است، به رویترز گفت: «تفاوتی ندارد سود شما از زنبورداری به دست می‌آید یا از عرضه مت‌آمفتامین. فروش عسل حالا به معدن طلا شبیه شده است.»
پلیس نیوزیلند نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرقت کندو رو به افزایش است و در 6 ماه منتهی به ژانویه امسال، 400 مورد مرتبط با دزدی زنبور گزارش شده است.»
یکی از مقامات ارشد پلیس نیوزیلند نیز در این خصوص گفت: «هیچ مدرکی وجود ندارد که در این مرحله نشان دهد سرقت زنبور و عسل به طور مستقیم به یک گروه تبهکار مرتبط است؛ ولی ما می‌دانیم این قانون‌شکنی، سازمان‌یافته است و احتمالاً به وسیله گروه‌های تبهکاری انجام می‌شود.»
افزایش جرم سرقت زنبور در حالی به یک معضل بدل می‌شود که صنعت عسل نیوزیلند به سرعت در حال پیشرفت است. بنا بر اعلام وزارت صنایع اساسی نیوزیلند، در سال منتهی به ژوئن سال 2016، صادرات عسل این کشور 35 درصد افزایش یافت و ارزش آن به 219 میلیون دلار رسید. حدود یک‌سوم از عسل نیوزیلند به چین و هنگ‌کنگ فروخته می‌شود.
مدیران حوزه زنبورداری که رویترز با آن‌ها تماس گرفته است می‌گویند افزایش بهای عسل بومی «مانوکا» که از سال 2012 ارزش آن 3 برابر شده است، یکی از مهمترین عوامل افزایش جرایم مرتبط با زنبور عسل محسوب می‌شود. این عسل علاوه بر طعمی عالی، ویژگی‌هایی ضدباکتریایی دارد و هر کندوی آن 1390 دلار ارزش‌گذاری شده است.

پربیننده ترین خبرها