بشار جعفری:

ترکیه در مذاکرات آستانه کارشکنی می کند

ترکیه در مذاکرات آستانه کارشکنی می کند
چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 22:55

رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در پایان این مذاکرات گفت: جمهوری عربی سوریه از تلاش های صادقانه روسیه برای پیشبرد روند حل وفصل سیاسی قدردانی می کند.

نشست آستانه 3 پیرامون مذاکرات سوریه که با حضور نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است، پس از دو روز امروزدر پایتخت قزاقستان به کار خود خاتمه داد. 
خبرگزاری رویترز گزارش کرد، بشار جعفری رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در این مذاکرات درپایان نشست ها به خبرنگاران گفت: ما درمذاکرات آستانه درباره کمیسیون قانون اساسی به هیچ وجه مذاکره نکردیم. جمهوری عربی سوریه از تلاش های صادقانه روسیه برای پیشبرد روند حل وفصل سیاسی قدردانی می کند.
رئیس هئیت اعزامی دولت سوریه به مذاکرات آستانه-3 در قزاقستان گفت ترکیه به عنوان تضمین کننده تروریست ها ، می خواهد در مسیر مذاکرات آستانه کارشکنی کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، بشار الجعفری در پایان این مذاکرات در کنفرانس خبری گفت: از طرف هیئت سوری شرکت کننده در مذاکرات آستانه-3 مایلم از کشور دوست و میزبان یعنی قزاقستان به خاطر میزبانی کریمانه این دور از مذاکرات  آستانه-3  قدردانی کنم . جمهوری عربی سوریه از تلاشهای صادقانه و جدی روسیه برای پیشبرد روند سیاسی قدردانی می‌کند. همچنانکه می دانیم طی دو روز گذشته با همه دوستان روس و ایرانی گفتگوهای سازنده‌ای درباره موضوعات مختلف داشته ایم که هدف از آن تقویت سازوکار متوقف کردن اقدامات جنگی است و نیز هماهنگی تلاشها برای مبارزه با تروریسم و تفکیک بین گروههای مسلح امضا کننده توافقنامه متوقف کردن اقدامات جنگی از یک طرف و از طرف دیگر داعش و النصره و دیگر گروههای مسلحی است که این توافق را امضا نکرده اند. همچنانکه ملاحظه می کنید در  این دور از مذاکرات آستانه- 3 و همچنین جلسه پایانی که اندکی قبل پایان یافت در آن گروههای تروریستی مسلح حاضر نشدند و علتش نیز آن است که کشور ترکیه به عنوان تضمین کننده تروریستها می خواهد در مسیر مذاکرات آستانه کارشکنی کند اما بله لطف تلاشهای صادقانه روسیه و ایران و به لطف جدیت هیئت اعزامی دولت سوریه در واقعیت و عمل چنین نشد. هیئت ما آمادگی اش را برای گفتگو درباره همه اموری که می تواند به جلوگیری از ریختن خون سوریها و پایان دادن به تروریسمی که کشور ما سوریه را هدف قرار گرفته است کمک کند-  اعلام کرده است. در واقع ما به همراه دوستان روس و ایرانی تلاشهای فشرده ای کردیم تا این دور از مذاکرات نشستهای آستانه به نتیجه برسد و نتایج راضی کننده ای حاصل شود .
الجعفری سپس به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.
خبرنگاری پرسید اگر هیئت مخالفان مسلح بار دیگر شرکت نکنند آیا به معنای خروج آنان از تصمیم توقف اقدامات جنگی یا آتش بس نخواهد بود و به معنای ادامه یافتن فرآیند سیاسی نخواهد بود ؟
الجعفری در پاسخ گفت بله قطعاً تحلیل تو درست است اما به شرح عمیق تری نیاز دارد زیرا پاینبد نبودن به تاریخ مشخص شده برای شرکت در نشست به معنای بی اعتنایی به همه این فرآیند است در نتیجه از این سه کشور تضمین کننده درباره بازخواست از آنانی که به برنامه زمانی نشست آستانه-3 پایبند نبوده‌اند، سئوال خواهد شد.
خبرنگار العالم پرسید در این مذاکرات چه بسا تمرکز روی برخی پیشنهادهای عرضه شده از طرف روسیه بود و صحبت از این بود که ایران رسماً جزو کشورهای تضمین کننده شده است. ماهیت این پیشنهادها چه بود و پاسخ طرف سوری به خصوص درباره تشکیل کمیته شورای قانون اساسی و امثال آن چه بود؟
بشار الجعفری گفت عملا پیشنهادهای رسمی عرضه نشد بلکه افکاری درباره برخی مسائل مطرح شد اما ما درباره هیچ یک از این پیشنهادها به جز یک مورد صحبت نکردیم . این یک مورد نیز درباره خنثی سازی مینها و مواد منفجره از شهر تاریخی تدمر بود. هیئت جمهوری عربی سوریه دیدگاهش را درباره این پیشنهاد بیان کرد و طرف روسی پذیرفت و سپس گام بعدی آن خواهد بود که طرف روسی با طرفهای دیگر از جمله با کشورهای تضمین کننده صحبت خواهد کرد. این تنها پیشنهادی بود که با دوستان روس درباره آن گفتگو کردیم.
خبرنگار دیگری پرسید موضع آمریکا در قبال مذاکرات آستانه و ژنو و در کل درباره حل بحران سوریه چیست؟ انتظار می رفت کمیته هایی از طرف آمریکا شرکت کند آیا طرف آمریکایی شرکت کرد؟
الجعفری گفت این پرسش برای سه کشور تضمین کننده و کشور میزبان مذاکرات مطرح است.
خبرنگار دیگری پرسید پیش از این معاون وزیر خارجه روسیه صحبت کرد و گفت طرف روسی پیشنهادی درباره طرح کمیته قانون اساسی مطرح کرده است آیا درباره این موضوع صحبت شد و آیا درباره تشکیل این کمیته توافق شده است و اگر تشکیل شده است چه ساختاری دارد؟
الجعفری گفت به هیچ وجه این موضوع مطرح نشد و درباره آن صحبت نیز نکردیم.منبع:خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها