واکنش مقام های اتحادیه اروپا به اظهارات اردوغان

واکنش مقام های اتحادیه اروپا به اظهارات اردوغان
پنج‌شنبه 26 اسفند 1395 - 01:57

اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن اظهارات رئیس جمهوری ترکیه که در آن، دولت های هلند و آلمان را نازی توصیف کرده بود، اعلام کرد که این سخنان با بلندپروزای های آنکارا برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا همخوانی ندارد.

العالماروپا
 

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا اظهارات رجب طیب اردوغان را کاملا دور از واقعیت خواند و گفت: «امکان ندارد کسی بتواند دوره نازی ها را با حوادث اخیر شهر روتردام که کاملا توسط نازی ها تخریب شد مقایسه کند».

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان گفت که « از اظهارات ترکیه در خصوص هلند و آلمان شوکه شدم. هرگز نمی توانم مقایسه دولت های آلمان و هلند با نازی ها را بپذیرم. این به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. کسی که این کار را می کند از اروپا فاصله می گیرد».

بحران دیپلماتیک میان هلند و ترکیه در پی جلوگیری از دیدار دو وزیر ترکیه با شهروندان ترک مقیم روتردام با هدف جلب نظر آنها برای رأی دادن به اصلاحات قانون اساسی در همه پرسی ماه آینده بروز کرد. اصلاحات مذکور باعث افزایش اختیارات قانونی اردوغان خواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه در اظهاراتی تند، هلند را مسئول کشتار سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین معرفی کرد که نخست وزیر هلند در واکنش به این ادعا، آن را تحریف کثیف تاریخ خواند.

کشتار سربرنیتسا بدترین کشتار جمعی بعد از جنگ جهانی دوم است که در اروپا رخ داد و در سال 1995 توسط نیروهای صرب صورت گرفت، بدون آن که صلحبانان هلندی تحت امر سازمان ملل متحد مانع مهاجمان شوند.

آلمان نیز سیاستمدارن ترک را از شرکت در اجتماعات مردمی رأی دهندگان منع کرده بود.
202

 

پربیننده ترین خبرها