پارلمان نیوزیلند: رودخانه وانگانوئی، انسان است!+عکس

پارلمان نیوزیلند: رودخانه وانگانوئی، انسان است!+عکس
پنج‌شنبه 26 اسفند 1395 - 09:45

پارلمان نیوزیلند، رودخانه «وانگانوئی» را از حقوق قانونی یک انسان برخوردار کرد.

العالم - گوناگون

به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ یک رودخانه در نیوزیلند که مائوری‌ها آن را می‌پرستند، به وسیله پارلمان این کشور یک «انسان دارای حق» معرفی شد؛ اقدامی که تا کنون در جهان بی‌سابقه بوده است.
بر اساس قانونی که روز چهارشنبه تصویب شد و قواعد حقوقی مسبوق به سابقه در غرب را با عرفان مائوری‌ها ادغام کرد، رودخانه «وانگانوئی» رسماً به عنوان یک موجود زنده معرفی شد.
«کریس فینلیسون،» دادستان نیوزیلند در این خصوص گفت: «این رودخانه از هویت قانونی مختص به خود، به همراه حقوق مرتبط، وظایف و مسئولیت‌های یک شخصیت حقوقی برخوردار خواهد شد.»
استفاده از عنوان «شخصیت حقوقی» برای توصیف یک رودخانه بی‌سابقه است. وانگانوئی که مائوری‌ها آن را «تی آوا توپوآ» می‌نامند، سومین رودخانه طویل نیوزیلند محسوب می‌شود.
به گفته «فینلیسون،» تلاش قوم بومی مائوری برای شناسایی حقوقشان در خصوص این رودخانه از دهه 70 قرن نوزدهم آغاز شد که این پرونده را به طولانی‌ترین دعوی حقوقی نیوزیلند تبدیل کرده است.
دادستان نیوزیلند افزود: «این قانون بر وجود پیوند روحی عمیق میان مردم وانگانوئی و رودخانه باستانیشان تأکید می‌کند.»
در حقیقت قانون جدید پارلمان نیوزیلند بدان معناست که 2 وکیل می‌توانند در دعاوی حقوقی از منافع این رودخانه دفاع کنند و یکی از این وکلا از سوی دولت و دیگری از سوی مائوری‌ها تعیین می‌شود.
مائوری‌ها همچنین 56 میلیون دلار برای جبران هزینه‌های این منازعه حقوقی پردردسر و 30 میلیون دلار برای بهبود سلامت این رودخانه دریافت کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها