پیام های پدافند هوایی سوریه علیه رژیم صهیونیستی

پیام های پدافند هوایی سوریه علیه رژیم صهیونیستی
شنبه 28 اسفند 1395 - 15:17

حادثه دیروز حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه و واکنش کم سابقه نیروی هوایی این کشور، بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان داشت. بیشتر تحلیلگران لبنانی این رخداد را نشانگر زیرسوال رفتن برتری استراتژیک رژیم صهیونیستی و نقطه عطفی در معادلات سوریه دانستند.

العالم ـ سوریه

جنگنده های رژیم صهیونیستی دیروز (جمعه) مناطقی را در سوریه هدف قرار دادند. این بار نخست نبود که رژیم صهیونیستی تجاوز نظامی علیه سوریه داشت اما در اقدامی کم سابقه ارتش سوریه به صورت عملی و از طریق پدافند هوایی خود به این حمله پاسخ داد؛ رخدادی که بسیاری از تحلیلگران نظامی آن را تحولی جدی در معادلات امنیتی منطقه دانستند.
به گزارش ایرنا، بنا به اعلام ارتش سوریه، چهار فروند جنگنده دشمن صهیونیستی در ساعت 2 وچهل دقیقه بامداد روز جمعه با نقض حریم هوایی سوریه از طریق خاک لبنان در منطقه البریج یکی از مراکز نظامی را در مسیر تدمر در ریف شرقی حمص هدف قرار دادند که پس از مواجه شدن با پدافند هوایی ارتش سوریه یکی از آنها در منطقه اشغالی سرنگون شد و بقیه جنگنده های متجاوز مجبور به فرار شدند.
روزنامه های صبح امروز (شنبه) لبنان با اختصاص سرمقاله های خود به این موضوع، آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادند.

«النهار»: جنگ موشکی بین سوریه و اسرائیل
روزنامه النهار در مقاله ای با عنوان «جنگ موشکی بین سوریه و اسرائیل و ترکش ها از قدس تا مسکو» به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: این اولین باری نیست که جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل بعد از بمباران سوریه هدف حمله موشکی قرار می گیرند؛ در سپتامبر سال گذشته نیز چند موشک به سمت جنگنده های اسرائیلی شلیک شد که خسارتی به دنبال نداشت.
این روزنامه شلیک موشک از سامانه دفاع هوایی سوریه را «تحول مهم» خواند و نوشت: موشک حیتس توانست یکی از موشک های اس 200 سوریه را در شمال قدس رهگیری و ساقط کند.
النهار در ادامه به نقل از سایت عبری زبان «والاه» نوشت: این اولین بار است که اسرائیل برای رهگیری موشک ضد هوایی شلیک شده مجبور به استفاده از سامانه دفاع موشکی حیتس می شود...این حادثه خطرناک ترین اتفاق بین سوریه و اسرائیل در شش سال اخیر است و افزایش تنش به نفع اسرائیل نیست.
النهار در ادامه به بازتاب نظر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» پرداخت که اتفاق سحرگاه روز جمعه را «جنگ موشکی واقعی» با ارتش سوریه نامید.
النهار همچنین به بیانیه ارتش سوریه اشاره کرد که در آن آمده است: در ساعت 2:40 سحرگاه روز جمعه چهار جنگنده دشمن اسرائیلی پس از عبور از حریم هوایی لبنان و ورود به حریم هوایی سوریه، یکی از پایگاه های نظامی موجود در منطقه البریج به سمت تدمر در حومه شرقی حمص را هدف حمله خود قرار دادند.
نیروی هوایی ما ضمن مقابله با این هجوم، یک جنگنده را در داخل اراضی فلسطین اشغالی ساقط و بقیه را وادار به فرار کرد.

«البناء»: سامانه سپر موشکی حیتس اعتبار خود را از دست داد
در سرمقاله روزنامه «البناء» به قلم «ناصر قندیل» آمده است: بیانیه های صادر شده از سوی اسرائیل حاکی از آن است که موشک ساقط شده در روستاهای اربد اردن بقایای موشک حیتس است که برای رهگیری موشک های سوری شلیک شده به سمت جنگنده های اسرائیلی پرتاب شد. این نشان می دهد که جنگنده های اسرائیلی از حریم هوایی اردن و نه لبنان عبور کرده اند. طبق اخبار اعلام شده در اسرائیل، سامانه حیتس موفق به اسقاط موشک های سوری نشد و این موشک ها پس از آنکه تا آسمان قدس و اریحا نفوذ کرد توسط موشک های پاتریوت آمریکایی ساقط شد. این بدان معناست که سامانه سپر موشکی حیتس از این پس ارزش خود را از دست داده است.
به نوشته قندیل، موشک های سوریه که از نزدیک حمص شلیک شد به نظر می رسد چهار موشک بودند که دو تای آنها به دو جنگنده بمباران کننده اصابت کرد و دو موشک دیگر اقدام به تعقیب جنگنده های ذخیره کرده و تا آسمان قدس یعنی مسافتی حدود 500 کیلومتر پیش رفتند. معنای این اتفاق همان است که کارشناسان اسرائیلی در رسانه های این رژیم تصریح کردند و آن اینکه «دوران برتری هوایی اسرائیل به سر آمد.»
قندیل در پایان سرمقاله خود آورده است: با وجود این اعتراف ها، بعید نیست فردا برخی عرب ها از جمله برخی سوری ها و لبنانی ها اسرائیل را قدرت شکست ناپذیری توصیف کنند که خود اسرائیل ادعای آن را ندارد و او را دارای به گونه ای نفوذ سیاسی بین المللی توصیف کنند که اشتهای آن را دارد ولی دستش به آن نمی رسد.

«الجمهوریه»: پیام بمباران اسرائیل شکست سفر نتانیاهو به مسکو است
«ناصر شراره» در مقاله خود در روزنامه الجمهوریه با پرداختن به این حادثه «خطرناک»، بر روی پیام های سیاسی آن تمرکز کرد و اعتراف رژیم صهیونیستی به وقوع چنین حادثه ای را به «سفر ناموفق» چند روز پیش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم به مسکو مربوط دانست. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این سفر تلاش کرد تا با ارتقای تفاهم نظامی با روسیه در سوریه، آزادی عمل بیشتری برای مقابله با نفوذ نظامی حزب الله و ایران در سوریه به دست آورد.
به نوشته الجمهوریه، اعلام خبر بمباران از سوی اسرائیل، حامل این پیام برای مسکو بود که اسرائیل حاضر است به صورت یک طرفه و بدون تکیه به ساز و کار موجود، قواعد تفاهم نظامی با روس ها در سوریه را تغییر دهد. همچنین پاسخ سوریه به این بمباران و شلیک ضدهوایی سوری برای اولین بار، حاوی پیامی از روسیه به اسرائیل بود مبنی بر اینکه دمشق تحت حمایت روسیه پاسخ لازم به اقدامات اسرائیل در نقض تفاهم صورت گرفته بین مسکو و تل آویو در سوریه را خواهد داد.
به نوشته این روزنامه لبنانی، اطلاعات اولیه حاکی از آن است که روس ها از پیام اسرائیل از این بمباران و نیز اهداف انتخاب شده برای بمباران که مقابل چشم روسیه قرار داشت ناراحت هستند چون این اقدام اسرائیل هیچ حرمتی برای وجود روس ها در سوریه قائل نشده است. حال این سوال مطرح می شود که آیا می توان انتظار داشت درگیری هوایی دو سال پیش بین ترکیه و روسیه این بار بین جنگنده های وسی و اسرائیلی تکرار شود؟ 

پربیننده ترین خبرها