المانیتور:

خودروسازان فرانسوی؛ برندۀ واقعی قرارداد با ایران

خودروسازان فرانسوی؛ برندۀ واقعی قرارداد با ایران
شنبه 28 اسفند 1395 - 17:20

نشریه آمریکایی المانیتور نوشت خودروهای فرانسوی همچنان یکه‌تاز خیابان‌های ایران هستند.

العالم - ایران

پایگاه اینترنتی این نشریه در تحلیلی نوشت: صنعت خودرو سازی ایران بعد از بخش انرژی در جایگاه دوم قرار دارد و حدود ده درصد تولید ناخالص داخلی و چهار درصد اشتغال زایی کشور را تشکیل می دهد. تعرفه های بالای اعمال شده بر واردات خودرو نشان دهنده تلاش های جمهوری اسلامی برای تبدیل شدن به یک اقتصاد صنعتی است. با این حال، این سئوال مطرح است که چه کسانی بیشترین سود را از این تعرفه ها می برند. در واقع، در حالی که ظاهرا گفته می شود این موانع تجاری برای حمایت از خودروسازان ایرانی ایجاد شده است، اما به نظر می رسد خودروسازان فرانسوی که آشکارا راه خود را در بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه پیدا کرده اند، بیشترین سود را می برند و در نهایت این مصرف کنندگان ایرانی هستند که هزینه سیاست های دولت را در این زمینه می پردازند.

به نوشته المانیتور، ایران نظام پیچیده ای از تعرفه و مالیات بر واردات خودرو را از 40-55 درصد با توجه به نوع خودرو، اعمال می کند. دولت نه درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می کند و چهار درصد نیز مالیات کلی فروش می گیرد. در واقع، مصرف کننده ایرانی باید عوارض و مالیاتی به اندازه هشتاد درصد ارزش یک خودروی وارداتی را بپردازد تا بتواند در جاده های ایران و خیابان های پر ترافیک تهران رانندگی کند.

این نشریه منطق دولت ساده است: صنعت خودروسازی ایران هنوز در آغاز راه است و باید در مقابل رقبای برتر خارجی حفاظت شود. صنعت خودروسازی ایران بزرگترین صنعت خودروسازی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و در جهان رتبه سیزدهم را دارد. ایران سیزده شرکت خودروسازی فعال دارد، با این حال، هنوز در این صنعت وارد عرصه رقابت نشده است.

در واقع، فقط دو شرکت یعنی ایران خودرو و سایپا، حدود 94 درصد از تولید خودرو در ایران را تشکیل می دهند. ایران خودرو با گروه خودروسازان پی اس آی (PSA) فرانسه و رنو برای سرمایه گذاری مشترک و مجوز تولید قرارداد امضا کرده است. این توافق شامل تولید داخلی و مونتاژ خودروهای پژو و رنو است که از تعرفه های وارداتی مستثنی شده اند. در نتیجه شرکت های پی اس ای (PSA) و رنو با توافق های خود با خودروسازان داخلی می توانند از موانع تجاری سخت ایران عبور کنند.

تولید ایران خودرو و فروش خودروهای فرانسوی مهم و در حال افزایش است. آمار نشان می دهد تولید ایران خودر و در سال 2016 تا 30/8 درصد افزایش یافت. از حدود 400 هزار خودرویی که این شرکت سال گذشته فروخت، 94 هزار و 474 خودرو مدل پژو 206 بوده است و 97 هزار و 959 خودرو از انواع مختلف پژو 405 بوده است. از این تعداد 78 هزار703 پژو پارس تولید شده است. در کل، خودروهایی که با مشارکت شرکت پی اس ای (PSA)ساخته شده اند هفتاد درصد از تولیدات ایران خودرو را تشکیل می دهند.

از طرف دیگر، شرکت پارس خودرو رنو ال نود معروف به تندر و مگان تولید می کند. تولید و فروش پارس خودرو نیز سال گذشته 190 درصد افزایش داشته است. پارس خودرو در مقایسه با ایران خودرو و سایپا بسیار کوچکتر است و کمتر از پنج درصد تولید داخلی را تشکیل می دهد.

بر اساس آماری که در رسانه های ایران منتشر شده است، سهم بازار شرکت های پی اس ای (PSA)و رنو در ایران 33 درصد است.

بازار ایران در حال حاضر یک سوم اندازه بازار آلمان است. بنابراین جای تعجب نیست که ایران برای پی اس ای و رنو اهمیت جهانی دارد. این حقیقت که هر دو شرکت با رقابت شدید در جهان مواجه هستند فقط به اهمیت ایران اضافه می کند.

با بررسی بازار ایران، خودروسازان فرانسوی دلایلی برای احساس امنیت در این کشور دارند: خودروهای آنها نسبت به خودروهای وارداتی دیگر هم ارزانتر است و هم از نظر کیفیت بهتر از خودروهای داخلی است.

سایپا، یکی دیگر از شرکت های خودروسازی بزرگ ایران مدل های مختلفی از کیاپراید را به تعداد زیاد و با قیمت حدود 5 هزار و دویست یورو تولید می کند. با این حال، ضعف ایمنی این خودرو موجب شده است که بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی یک گزینه بهتر با ایمنی بیشتر را ترجیح بدهند.

در همین چارچوب، دیگر خودروسازان اروپایی برای دور زدن موانع واردات در ایران از مدل فرانسوی پیروی می کنند. فولکس واگن آلمان به منظور اجرای طرح هایی برای ایجاد یک خط مونتاژ در ایران، با سرمایه گذاری مشترک با شرکت خصوصی خودروسازی ماموت خودرو مذاکره کرده است.

با این حال، از مذاکره تا حضور واقعی در بازار ایران راهی طولانی در پیش است. در حال حاضر، با وجود تعرفه هایی که برای حفظ انحصار خودروهای ایرانی در بازار این کشوردر نظر گرفته شده است، باز هم ایران همچنان جولانگاه خودروسازان فرانسوی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها