توجیه آمریکایی برای کاهش بودجه دیپلماسی

توجیه آمریکایی برای کاهش بودجه دیپلماسی
شنبه 28 اسفند 1395 - 20:11

وزیر خارجه آمریکا از کاهش بودجه وزرات خانه تحت امر خود حمایت کرد.

العالم - آمریکا

پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی المانیتور در مقاله ای به قلم لورا روزن، نوشت: رکس تیلرسون در زمان سفر خود به ژاپن در 16 مارس از برنامه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ، از کاهش 30 درصدی بودجه وزارت خارجه حمایت کرد.

این حرکت به احتمال زیاد تأثیرات جدی بر دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد داشت.

کاهش بودجه نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین المللی از 36/7 میلیارد دلار در سال 2017 به 25/6 میلیار دلار در سال مالی 2018، بیانگر تمایل ترامپ به کاهش مداخله نظامی آمریکا در مناقشات در کشور های دیگر است. در این شرایط به گفته تیلرسون آمریکا  حمایت خارجی را به جای درگیری مستقیم در دستور کار قرار خواهد داد.

تیلرسون در این رابطه اظهار امیدواری کرد که در شرایط کنونی دیپلمات های آمریکا با پول کمتر قادر خواهند بود کار بیشتری را ارائه دهند.

اما سفر تیلرسون به آسیا در پی تهدیدات هسته ای کره شمالی بیانگر چالشی برای وزارت خارجه است، زیرا مشخص شد که در جهانی کنونی -آمریکا برخلاف آنچه متصور است- به زودی از شر خطر مناقشات در فرای مرزهای خود، در امان نخواهد بود.

تیلرسون، دستگاه دیپلماسی را با معضل کمبود نیرو اداره می کند و در این شرایط هنوز هم کسی را برای پست های معاونت و دستیاری به کاخ سفید معرفی نکرده است. هرچند زمانی که الیوت آبرامز را در فوریه معرفی کرد با مخالفت مقامات کاخ سفید روبرو شد.

از سوی دیگر منابع آگاه در وزارت خارجه اعلام کردهاند که تیلرسون گزینه های زیادی که حاضر به همکاری با وی باشند را در دست ندارد و برای همین در حال حاضر، مشغول معرفی گزینه های خود برای پست سفارت در کشور های مختلف هستند.

در این میان ترامپ نیز علاقه ای به میانجی گری برای شکستن بن بست به وجود آمده میان گزینه های معرفی شده اعضای کابینه و مقامات دفتر ریاست جمهوری را ندارد. برای همین پست های مختلف در وزارت خارجه فعلا با سرپرست اداره می شوند.

اما در خارج از دولت در کنگره، بسیاری حتی خود جمهوری خواهان از کاهش بودجه ناراضی هستند.

الیوت انگل نماینده دموکرات ها در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در تماس تلفنی هفته گذشته خود با تیلرسون به شدت با کاهش بودجه دستگاه دیپلماسی مخالفت کرد. او گفت هزینه های دیپلماسی در قیاس با هزینه های جنگ بسیار ارزان تر خواهد بود.

از سوی دیگر باب کورکر جمهوی خواه، رئیس شورای روابط خارجی سنا، و متحد ترامپ و تیلرسون نیز از این تصمیم چندان راضی نیست.

در بودجه‌ای که ترامپ درخواست آن را مطرح کرده است، پیشنهاد افزایش 54 میلیارد دلاری بودجه دفاعی مطرح شده است و این بدان معناست که رویکرد دولت ترامپ بیشتر به سمت جنگ افروزی است تا صلح.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها