مقامات اطلاعاتی آلمان:

گولن در کودتای نافرجام در ترکیه دست نداشت

گولن در کودتای نافرجام در ترکیه دست نداشت
يکشنبه 29 اسفند 1395 - 03:24

رئیس دستگاه های اطلاعاتی آلمان روز شنبه اعلام کرد بر خلاف آنچه که آنکارا اعلام می کند فتح الله گولن خطیب ترکیه ای که در آمریکا زندگی می کند کودتای نافرجام ماه ژوئیه در ترکیه را رهبری نکرده است.

العالم - اروپا

برونو کال Bruno Kahl در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد  ترکیه تلاش می کند در سطوح مختلف ما در این زمینه متقاعد کند. اما تاکنون موفق نشده است.

مقامات ترکیه فتح الله گولن را متهم می کنند اقدام برای کودتا در 15 ژوئیه 2016 را ساماندهی کرده بود اما او هر نوع دست داشتن در این کودتا را به شدت تکذیب می کند.

جنبش فتح الله گولن که از سوی مقامات ترکیه  فتو، سازمان  تروریستی طرفداران فتح الله  نامیده می شود به عنوان مسئول مرگ 248 نفر در شب کودتای نافرجام تلقی می شود.

رئیس سازان اطلاعات فدرال آلمان گفت:  آنچه را که ما بعد از کودتا شاهد بودیم به هر طریقی باید انجام می شد شاید نه به این گستردگی و شدت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، وی درباره پاکسازی گسترده که تابستان گذشته در ترکیه روی داد، اعلام کرد  کودتا فقط یک بهانه مورد اقبال بود.

در ترکیه بعد از کودتای نافرجام بیش از 41 هزار نفر به ویژه استادان دانشگاه، ماموران پلیس و قضات دستگیر و بیش از 100 هزار نفر از کار برکنار یا تعلیق شدند.

به علاوه دهها رسانه و انجمن تعطیل شد و شماری روزنامه نگار برکنار شدند.

رئیس دستگاه های اطلاعاتی آلمان گفت:  کودتا را دولت آغاز نکرد.  دولت قبل از 15 ژوئیه پاکسازی گسترده  را آغاز کرده بود. به همین دلیل بخشی از نظامیان فکر می کردند آنها باید هر چه سریع تر کودتا کنند تا قربانی پاکسازی نشوند اما خیلی دیر بود و پاکسازی آنها را نیز شامل شد.

برونو کال اعلام کرد بر خلاف آنچه که آنکارا اعلام می کند جنبش گولن  نهاد مدنی مذهبی و آموزشی است که سال ها با اردوغان همکاری داشت و جنبش تروریستی نیست.

فتح الله گولن شبکه گسترده مدارس، شرکت ها و سازمان های غیر دولتی را مدیریت می کند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها