نماینده پارلمان عراق: به دخالت عربستان پایان دهید

نماینده پارلمان عراق: به دخالت عربستان پایان دهید
دوشنبه 30 اسفند 1395 - 14:10

عالیه نصیف عضو فراکسیون جبهه اصلاح در پارلمان عراق از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا از عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بخواهد به دخالت هایشان در امور داخلی عراق در راستای اهداف ترکیه پایان دهد.

العالم عراق

"عالیه نصیف" روز دوشنبه در بیانیه ای که پایگاه عراقی سومریه نیوز آن را منتشر کرد گفت: دخالت های عربستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در امور داخلی عراق بر همگان واضح و علنی شده است و این کشورها بدون احساس هیچ گونه شرمندگی یا رعایت حسن همجواری و رعایت عرف دیپلماتیک و معاهدات بین المللی در امور داخلی عراق دخالت می کنند. همچنین این دخالت ها آشکار با حمایت دولت ترکیه به عنوان برگزار کننده کنفرانس آنکارا انجام می گیرد که در آرزوی بازگشت به مجد دوره عثمانی از طریق تجزیه عراق و بازیچه قرار دادن امنیت و ثبات آن در راستای به اشغال درآوردن بخش های گسترده ای از خاک آن به ویژه مناطق نفتی آن است.
وی افزود: خطر طرح های آینده که در کنفرانس آنکارا ترسیم شده اند از توطئه های سالهای گذشته که در آن شاهد کنترل گروه تروریستی داعش بر استان ها و شهرهای عراق بودیم کمتر نیست. از این رو، باید به مسئولیت هایمان عملی کنیم و قبل از اینکه امور از کنترل خارج شوند این فتنه را ریشه کن کنیم.
نصیف بر ضرورت درخواست وزارت امور خارجه عراق از عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرق دیپلماتیک برای پایان دادن به دخالت هایشان در امور عراق و همچنین پایبندی به عرف و معاهدات بین المللی و همچنین احترام جایگاه بین المللی و حقوقی عراق تأکید کرد.
یادآور می شود اخیرا نشست محرمانه دو روزه ای با حضور 25 شخصیت سیاسی و اقتصادی و عشایری اهل سنت عراق در آنکارا برگزار شد.
براساس اطلاعات منتشره، با توجه به توافقات به دست آمده در نشست آنکارا، قرار است ائتلاف سنی جدیدی تحت عنوان "ائتلاف نیروهای ملی عراق" تشکیل شود. اما برخی از شخصیت های شرکت کننده در این نشست با نفی این اخبار، تأکید کردند: موضوع این نشست، بازسازی شهرهای آزاد شده از دست داعش و بازگرداندن آوارگان به این منطقه بوده است.
216
 

پربیننده ترین خبرها