مرگ میلیاردری که محمدرضا شاه را به آمریکا کشاند +عکس

مرگ میلیاردری که محمدرضا شاه را به آمریکا کشاند +عکس
سه شنبه 1 فروردين 1396 - 08:51

دیوید راکفلر، میلیاردر 101 ساله‌ای که جیمی کارتر را قانع کرد به محمدرضا شاه اجازه ورود به آمریکا بدهد، درگذشت.

العالم - آمریکا

به نقل از وبسایت رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، دیوید راکفلر، میلیاردر و خیر 101 ساله آمریکایی روز دوشنبه در منزل خود در نیویورک درگذشت. سخنگوی خانواده راکفلر، علت مرگ وی را عارضه قلبی عنوان کرده است.
بنا بر تخمین نشریه فوربز، راکفلر در زمان مرگ 3.3 میلیارد دلار ثروت داشت. وی مدت‌ها مدیر بانک «چیس منهتن» بود. او در سال 1980 از این سمت کنار رفت.
این میلیاردر که به  نوشته رویترز در زمان حیاتش 2 میلیارد دلار از ثروتش را در امور خیریه صرف کرد، سابقه دیدار با دیکتاتورهایی نظیر صدام – دیکتاتور عراق – و آگوستو پینوشه – دیکتاتور شیلی را در کارنامه دارد. وی با فیدل کاسترو – رهبر فقید کوبا – نیز دیدار کرده است.
همچنین راکفلر و هنری کیسینجر – وزیر امور خارجه اسبق آمریکا – توانستند در سال 1979 جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را قانع کنند به محمدرضا -- شاه مخلوع ایران – اجازه دهد برای درمان ورود ایالات متحده شود؛ تصمیمی که به نوشته بلومبرگ، به حمله به لانه جاسوسی (سفارت) آمریکا در تهران و به گروگان گرفته شدن آمریکایی‌ها از سال 1979 تا 1981 منجر شد.
وی از احترام سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب برخوردار بود. به نوشته تایمز، هم جیمی کارتر و هم ریچارد نیکسون از راکفلر خواستند در دولت‌های آن‌ها به عنوان وزیر خزانه‌داری خدمت کند. او هر دو پیشنهاد را رد کرد.

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها