رکس تیلرسون به نشست ناتو نمی‌رود

رکس تیلرسون به نشست ناتو نمی‌رود
سه شنبه 1 فروردين 1396 - 09:57

وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد به جای شرکت در نشست ناتو، با رئیس‌جمهور چین دیدار و به مسکو سفر کند.

العالم ـ آمریکا

به نقل از رویترز؛ رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد ماه آینده در نشست وزرای خارجه اعضای ناتو شرکت نکند و برای ملاقات با رئیس‌جمهور چین در آمریکا بماند و سپس در ماه آوریل بهروسیه برود. این خبر را مقامات آمریکایی به رویترز اعلام کردند.
به گفته 4 مقام کنونی و اسبق آمریکایی، دونالد ترامپ قصد دارد 6 و 7 آوریل در استراحتگاه خود در فلوریدا با رئیس‌جمهور چین دیدار کند و تیلرسون نیز وی را همراهی خواهد کرد. این بدان معناست که تیلرسون در نشست 28 عضو ناتو که 5 و 6 آوریل در بروکسل تشکیل می‌شود، شرکت نخواهد کرد.
به ادعای 2 مقام اسبق آمریکایی، حضور نیافتن در نشست ناتو و سفر به مسکو می‌تواند این نگرش را تقویت کند که ترامپ به توافق با قدرت‌های بزرگ، بیشتر اهمیت می‌دهد و کشورهای کوچک‌تر را در حال انتظار رها می‌کند.
ترامپ به کرات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را ستوده است و تیلرسون نیز به عنوان یکی از مدیران ارشد اکسان‌موبیل، سابقه همکاری طولانی با مسکو را در کارنامه دارد و منطقِ اِعمال تحریم بر ضد روسیه را بارها زیر سؤال برده است. به باور تیلرسون، این تحریم‌ها به کسب و کارهای آمریکایی آسیب می‌زنند.
به گفته یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تیلرسون روز چهارشنبه با 26 وزیر خارجه از 27 عضو دیگر ناتو (بجز کرواسی) در گردهمایی ائتلاف برای شکست گروه تروریستی داعش دیدار می‌کند. وی همچنین افزود «تام شنون،» معاون وزارت خارجه در امور سیاسی به نمایندگی از آمریکا در نشست ماه آوریل وزرای خارجه ناتو در بروکسل شرکت خواهد کرد.
به باور دموکرات‌ها، حضور نیافتن تیلرسون در نشست بلندپایه ناتو در ماه آوریل یک اشتباه بزرگ است.

اسوشیتدپرس نیز روز سه شنبه از واشنگتن گزارش داد، رکس تیلرسون به جای شرکت در این نشست، در اجلاس وزیران امور خارجه گروه هفت در سیسیل ایتالیا حضور خواهد یافت و سپس به روسیه سفر خواهد کرد.
مقام های واشنگتن گفتند: از آنجا که تیلرسون در روزهای آتی با دیپلمات های کشورهای عضو ناتو در واشنگتن برای مشاوره در باره نبرد با گروه تروریستی داعش، ملاقات خواهد کرد، بنابراین نیازی به حضور وی در نشست ناتو در بروکسل نخواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها