سازمان ملل: در میانمار جنایت علیه بشریت رخ می‌دهد

سازمان ملل: در میانمار جنایت علیه بشریت رخ می‌دهد
سه شنبه 1 فروردين 1396 - 13:51

گزارشگر ویژه سازمان ملل از آنچه در شمال کشور میانمار بر علیه مسلمانان رخ می‌دهد، انتقاد کرد.

العالم - آسیا

به نقل از سی‌ان‌ان؛ مسلمانان روهینگیا پس از مواجهه با سوزانده شدن منازل و کشته شدن اقوامشان، از اکتبر سال گذشته در حال فرار از شمال میانمار بوده اند.
آن‌ها مجبورند با حرکت در مسیری طولانی، خطر غرق شدن، بیماری و دستگیری به وسیله ارتش را به جان بخرند تا از مرز بگذرند و وارد بنگلادش شوند؛ جایی که اردوگاه‌های پناهندگان به طور موقت به آن‌ها سرپناهی می‌دهد.
«یانگ هی لی،» گزارشگر ویژه سازمان ملل در گفتگو با سی‌ان‌ان هشدار داد ده‌ها هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا بدین شکل میانمار را ترک کرده اند و رفتار با آن‌ها همانند جنایت علیه بشریت است.
وی در این خصوص افزود: «وقتی 77 هزار نفر از زادگاهشان می‌گریزند و همه چیز را رها می‌کنند... جامعه بین‌الملل باید واقعاً به این وضع واکنش نشان دهد.»
لی از ایالت راخین -- که از ماه اکتبر بر روی خبرنگاران و سازمان‌های مردم‌نهاد بسته شده -- دیدن کرده و اظهارات بسیاری از پناهجویان را شنیده است. در بخش دیگری از اظهارات وی آمده است: «آنچه واقعاً بر من اثر گذاشت این بود که پیرمردها در مقابل من به گریه می‌افتادند و هق‌هق می‌کردند. آن‌ها به من می‌گفتند که دیده‌اند اعضای خانواده‌هایشان مقابل چشمانشان کشته شده اند.»
دولت میانمار به درخواست سی‌ان‌ان برای پاسخ به اظهارات لی واکنشی نشان نداد. دولت میانمار در بیانیه‌ای 4 هزار واژه‌ای که در ماه فوریه در اختیار سی‌ان‌ان قرار داد، ارتکاب جنایات حقوق بشری را در ایالت راخین تکذیب کرد. اما عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از ثبت طیف گسترده‌ای از موارد نقض حقوق بشر در راخین سخن می‌گویند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها