شناسایی 2 رود مقدس‌ هند به‌عنوان شخصیت حقوقی +عکس

شناسایی 2 رود مقدس‌ هند به‌عنوان شخصیت حقوقی +عکس
سه شنبه 1 فروردين 1396 - 14:26

هند دو رود مقدس خود را از امتیازات یک «شخصیت حقوقی» برخوردار کرد.

العالم - گوناگون

به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ یک دادگاه هند با صدور حکمی مهم، دو رودخانه مقدس این کشور را به عنوان «شخصیت حقوقی» معرفی کرد و امید می‌رود این حکم به پاک‌سازی آن‌ها منجر شود.
تصمیم برخورداری دو رود «گنگ» و «جمنا» از امتیازات یک شخصیت حقوقی تنها پس از آن اتخاذ شد که چند روز پیش نیز نیوزیلند اقدام مشابهی درباره یکی از رودخانه‌های مقدس خود انجام داد؛ اقدامی که تا آن زمان بی‌سابقه بود.
دادگاه عالی ایالت اوتارانچاند – ایالتی هیمالیایی که گنگ از آن‌جا سرچشمه می‌گیرد – اواخر روز دوشنبه به وقت محلی این رودخانه‌ها را «موجودات زنده دارای وضع یک شخصیت حقوقی» و تمامی حقوق مرتبط معرفی کرد.
این دادگاه علت اتخاذ تصمیم خود را از بین رفتن تدریجی این رودخانه‌ها عنوان کرد که از عمق آن‌ها به سرعت کاسته می‌شود و حیات مذهبی هندوها را به مخاطره می‌اندازد.
در حکم دادگاه آمده است: «این وضع به اقداماتی اضطراری برای حفظ این رودها محتاج است.»
گنگ طویل‌ترین و مقدس‌ترین رودخانه هند است؛ اما آب‌هایش که هندوها خاکستر مردگانشان را به آن می‌سپارند و خود را در آن می‌شویند تا به دیدگاه‌های مذهبیشان پایبند بمانند، به دلیل ورود فاضلاب تصفیه‌نشده و زباله‌های صنعتی به شدت آلوده است.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سال 2014 برنامه انتخاباتی خود را بر مبنای وعده بخشیدن حیات مجدد به گنگ پیش برد و حتی یک وزیر را منحصراً برای پیگیری این موضوع مأمور کرد؛ اما با گذشت 3 سال، نتایج اقدامات وی متناقض است.
فعالان صدور این حکم را به فال نیک گرفتند اما با توجه به دشواری دستیابی به این هدف، در خصوص خوشبینی مفرط نسبت به آن هشدار دادند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها