نخستین نشست اتحادیه اروپا در باره خروج انگلیس

نخستین نشست اتحادیه اروپا در باره خروج انگلیس
چهارشنبه 2 فروردين 1396 - 09:59

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نخستین نشست 27 عضو اتحادیه اروپا در رابطه با خروج بریتانیا از این اتحادیه موسوم به برگزیت در 29 آوریل در بروکسل برگزار خواهد شد.

العالم ـ اروپا

به گزارش منابع انگلیسی، دونالد توسک در این بیانیه گفت: 'همان طور که می دانید شخصا امیدوار بودم که انگلیس از اتحادیه اروپا جدا نشود؛ اما اکثر مردم انگلیس برخلاف آن رای دادند؛ بنابراین بایستی نهایت تلاش خود را به عمل آوریم تا درد ناشی از روند طلاق را به حداقل برسانیم. '
وی افزود: 'اصلی ترین اولویت ما بایستی اطمینان بخشی و ایجاد شفافیت برای تمام شهروندان، شرکت ها، اعضاء اتحادیه اروپا، شرکا و تمام دوستان مان در سراسر دنیا باشد که ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آسیب خواهند دید.'
این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس رسما طی نامه ای خطاب به شورای اروپا اعلام کرد که ماده 50 پیمان لیسبون را که آغازگر شروع رسمی مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا است، در روز 29 مارس ( نهم فروردین ماه) فعال خواهد کرد.
یک سخنگوی دفتر نخست وزیری روز سه شنبه اعلام کرد: «ترزا می» در جریان نشست با اعضاء کابینه اش، بیان داشت که نامه او به شورای اروپا یکی از مهمترین اسناد در تاریخ انگلیس به شمار می رود.
وی بیان داشت که در نامه نخست وزیر انگلیس علاوه بر اطلاع رسانی نسبت به زمان فعال شدن ماده 50 پیمان لیسبون، به جزئیات مذاکرات برگزیت نیز اشاره شده است.
به گزارش منابع انگلیسی، پیش بینی می شود که مذاکرات برگزیت اواخر ماه «می» و یا اوایل ماه ژوئن آغاز شود.
در همین حال «میشل بارنیه» رئیس مذاکره‌کننده ارشد کمیسیون اروپا گفته است که انتظار دارد انگلیس واتحادیه اروپا تا اکتبر سال 2018 پیش از پایان مهلت دو ساله مذاکرات برگزیت توافق کنند.
براساس ماده 50 پیمان لیسبون که در دسامبر 2007 میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.
براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال‌سازی ماده 50، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند اما دولت‌های 27 کشور دیگر، باید این موارد را به تصویب برسانند.
در مدت این دو سال، دولت انگلیس کماکان متعهد است تعهداتش را به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا، اجرا کند.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها