آغاز رهاسازی آب تالاب هورالعظیم

آغاز رهاسازی آب تالاب هورالعظیم
چهارشنبه 2 فروردين 1396 - 16:59

با دستور استاندار خوزستان کار رهاسازی آب تالاب هورالعظیم به بخش خشک شده این تالاب به وسعت 5 هزار هکتار با هدف جلوگیری از تخریب دایک مرزی و نیز مقابله با ریزگردها آغاز شد.

العالم- ایران

برداشتن کالورت‌ها (دریچه‌ها) و هدایت آب تالاب هورالعظیم به بخش خشک شده آن به وسعت پنج هزار هکتار که هم‌اکنون یکی از کانون‌های انتشار ریزگردها درمنطقه است، همواره با مقاومت شرکت توسعه مهندسی نفت "متن " که این اراضی دراختیار آن‌ها است، مواجه بوده است.

با شروع بارندگی‌های اخیر و افزایش دبی آب رودخانه کرخه، سطح آب تالاب هورالعظیم بالا آمد که دایک مرزی با عراق را تهدید به شکستن کرد. حادثه‌ای که آذرماه امسال اتفاق افتاد و منطقه را متحمل خسارتی کرد.

در همین راستا سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، معاون دادستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، معاون سازمان آب و برق خوزستان، مدیران شرکت توسعه مهندسی نفت "متن" و معاون دادستانی شهرستان هویزه و جمعی دیگر از مسئولان عصر روز سه‌شنبه از تالاب هورالعظیم بازدید و نسبت به رهاسازی آب این تالاب با هدف جلوگیری از شکستن دایک مرزی و نیز سیراب کردن  اراضی خشک شده تالاب هورالعظیم  تأکید کردند.

از عصر روز گذشته دریچه‌های آب تالاب هورالعظیم گشایش یافت و آب به اراضی خشک تحت اختیار شرکت مهندسی توسعه نفت "متن" رهاسازی شد.

کیامرث حاجی زاده، سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، در این باره اظهار کرد: با سیراب شدن بخش خشک شده تالاب هورالعظیم، نگرانی‌ها بابت بلندشدن ریزگردها از این منطقه رفع می‌شود.

وی با اشاره به همکاری شرکت نفت نسبت به رهاسازی آب در این منطقه و همچنین سازمان آب و برق بابت هدایت زه‌آب‌ها به حوضچه‌های پایین دستی شماره 5 تالاب هورالعظیم ادامه داد: با بارندگی اخیر و افزایش دبی آب رودخانه کرخه، به تبع آب تالاب هورالعظیم بالا آمد و احتمال تخریب دایک مرزی ما با عراق وجود داشت. بنابر این با رهاسازی آب تالاب دو هدف عمده جلوگیری از تخریب دایک مرزی، همچنین بهبود  شرایط زیست محیطی و پیشگیری از انتشار ریزگردها در اراضی خشک تالاب هورالعظیم، دنبال شد.

حاجی زاده گفت: مقررشد که آب حوضچه شماره 5 تالاب با احداث چند کالورت توسط شرکت متن به اراضی خشک پایین دستی تالاب  سرریز شود. این عملیات انتقال عصر دیروز با ایتفاده از ماشین آلات حفاری توسط شرکت متن  شروع شد.

وی افزود: تمام این اقدامات با هماهنگی و حمایت استاندار صورت گرفت تا حداکثر استفاده از آب  ورودی به تالاب برای توزیع درمناطق خشک آن انجام شود. این کار  برای حفظ شرایط امنیتی، اقتصادی و اجتماعی منطقه تالاب بسیار ضرورت داشته است.

حاجی زاده اظهار کرد: دراین بازدید هماهنگی‌های لازم برای تقویت دایک‌های حفاظتی پاسگاه‌ها و نقاط نظامی با همکاری شرکت مهندسی توسعه نفت "متن" صورت گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها