مذاکرات ژنو 5 امروز آغاز می شود

مذاکرات ژنو 5 امروز آغاز می شود
پنج‌شنبه 3 فروردين 1396 - 10:52

پنجمین دور مذاکرات طرف های ذیربط در مسئله سوریه امروز در شهر ژنو سوئیس آغاز می شود.

العالم - ژنو

پنجمین دور از مذاکرات ژنو ، قرار است امروز (پنج شنبه – 3 فروردین) با حضور همه طرف ها در شهر ژنو سوئیس برگزار شود.

استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با رایزنی های گسترده بین المللی با هدف حمایت از آتش بس درسوریه ، به استقبال این مذاکرات رفت. دی میستورا پیش از شروع این دور از مذاکرات، رایزنی هایی در سطح بین المللی در ریاض، مسکو و آنکارا آغاز کرد و درنتیجه، در اولین روز از جلسات در ژنو حضور ندارد.

بشار الجعفری رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه، با تاکید بر مشارکت خود دراین مذاکرات، گفت که هیات وی مذاکرات را از صفر آغاز نخواهد کرد زیرا برنامه دور سابق مذاکرات، شامل 4 بسته با جزئیات مربوط به آن بود.

یحیی العریضی مشاور هیات عالی مذاکره کننده مورد حمایت ریاض نیز گفت که نمایندگان گروههای مخالف مسلح بخشی اصلی از هیات عالی مذاکرات ژنو را به ریاست نصر الحریری تشکیل می دهند.

در همین حال، «الیساندارا فیلوچی» سخنگوی دی میستورا گفت: همه طرف های شرکت کننده در مذاکرات ژنو 5 ، با حضور دراین دور از مذاکرات موافقت کرده اند. وی در عین حال اعلام کرد که «رمزی عز الدين رمزی» معاون دی میستورا به نیابت از وی در جلسه افتتاحیه این دور از مذاکرات شرکت خواهد کرد.

دی میستورا قرار است روز جمعه (4 فروردین) به ژنو بازگردد تا بعد از آن، مذاکرات با حضور وی ادامه پیدا کند.

فیلوچی گفت: رمزی عز الدين رمزی نشست های ژنو 5 را با برگزاری دیدارهای دوجانبه با هیات های شرکت کننده آغاز خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برنامه کاری مذاکرات همچنین بر اساس بندهای قطعنامه 2254 شورای امنیت مشخص شده است و مسائل مدیریتی، مسائل قانونی و انتخابات و مبارزه با تروریسم و امنیت و اقدامات اعتمادسازی را دربرخواهد داشت.

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، اوضاع کنونی سوریه را سرنوشت ساز خوانده و خواهان تثبیت پیش رفت «ناچیز» در آخرین دور از مذاکرات ژنو شد.

لاوروف روز چهارشنبه (22 مارس) در دیدار با دی میستورا در مسکو، بر لزوم تلاش های بین المللی با هدف پیشرفت در ارتباط با چهار موضوع مشخص شده شامل تدوین قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات و شروع مرحله انتقالی و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
215-6

پربیننده ترین خبرها