«جنایت آمریکایی در موصل» ... 230 کشته در حملۀ هوایی

«جنایت آمریکایی در موصل» ... 230 کشته در حملۀ هوایی
جمعه 4 فروردين 1396 - 21:13

230 غیرنظامی عراقی در پی حملات ائتلاف تحت فرمان امریکا در شهر موصل جان باختند.

العالم - عراق

براثر انفجاری مهیب که بر اساس گزارش‌های منتشرشده ناشی از حملۀ هوایی ائتلاف تحت فرمان امریکا بوده است، تاکنون بیش از 230 غیرنظامی ازجمله زنان و کودکان، به علت ریزش ساختمان‌های مسکونی، جان باخته‌اند.

ساکنان محلی و مقامات آژانس دفاع مدنی عراق روز پنج‌شنبه (3 فروردین 1396) اعلام کردند امدادگران در نزدیکی بیمارستان رحما در منطقه جدیده موصل همچنان در حال جستجو در میان آوارهای ناشی از انفجار مهیب 16 مارس (26 اسفند 1395) هستند.

منابع عراقی آمار قربانیان این رویداد را بیش از 230 کشته اعلام کرده‌اند که بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تاکنون 130 جسد از میان آوارها خارج شده است.

علت دقیق انفجار نامعلوم است، اما ساکنان محلی می‌گویند یک کامیون حاوی مواد منفجره در پی حملۀ هوایی ائتلاف تحت فرمان امریکا در منطقه، منفجر شده و در اثر آن ساختمان‌های این منطقۀ پرجمعیت فروریخته‌اند.

منابع امنیتی از ادامۀ عملیات گروه‌های امداد و نجات برای خارج کردن اجساد دیگر قربانیان از زیر آوارها خبر داده‌اند.

فارس السنجری، از نمایندگان محلی پارلمان عراق، با بیان این‌که ائتلاف تحت فرمان امریکا یک کامیون بمب‌گذاری‌شده را هدف قرار داده است، افزود: "امکان ندارد تنها با انهدام یک کامیون بمب‌گذاری‌شده که در نزدیکی منازل مسکونی پارک بوده است، ده‌ها نفر کشته شوند."

یک مقام پلیس نیز می‌گوید: "جمعۀ گذشته در حملۀ هوایی ائتلاف، یک خیابان مسکونی هدف قرار گرفت و دست‌کم 30 منزل مسکونی ویران شد."

این در حالی است که ائتلاف تحت هدایت امریکا دربارۀ حملات هوایی به منطقۀ جدیده در شهر موصل عراق جزئیات خاصی را ارائه نداده است.

این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما از گزارش‌های منتشرشده دربارۀ حملات هوایی در موصل که تلفات غیرنظامی در پی داشته است، باخبر هستیم. ائتلاف چند حملۀ هوایی در نزدیکی موصل اجرا کرده است و ما اطلاعات را در اختیار تیم تلفات غیرنظامی‌مان قرار خواهیم داد تا بررسی‌ بیشتری صورت گیرد ."

گزارش‌های منتشرشده همچنین از توقف موقت عملیات امداد و نجات به علت نبود تجهیزات و امکانات در منطقه حکایت دارد.

سرتیپ محمد الجواری، رئیس دفاع مدنی، این رویداد را فاجعه‌ای بسیار بزرگ دانسته و گفته است: "یافتن افرادی که از این انفجار جان به دربرده باشند، بسیار دشوار است چراکه منطقه به‌طور کامل ویران شده است."

بر اساس گزارش یک گروه غیرانتفاعی موسوم به ایروارز (Airwars)، که عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را پیگیری و شمار قربانیان غیرنظامی این حملات را جمع‌آوری می‎کند، از آغاز عملیات در سال 2014 میلادی تاکنون، در حملات هوایی ائتلاف تحت هدایت امریکا در عراق و سوریه، دست‌کم 2 هزار و 463 غیرنظامی جان باخته‌اند.


منبع: پرس تی وی فارسی

پربیننده ترین خبرها