تازه ترین گزارش سازمان ملل از گرسنگی در یمن

تازه ترین گزارش سازمان ملل از گرسنگی در یمن
شنبه 5 فروردين 1396 - 10:48

سازمان ملل متحد درباره شیوع گرسنگی در یک سوم استان های کشور جنگ زده یمن هشدار داد.

العالم - یمن

با وجود تلاش های گسترده بین المللی برای ارائه کمک های انسان دوستانه به خسارت دیدگان در یمن، 60 درصد از ساکنان مجموع 22 استان کشور فقیر یمن با گرسنگی مواجه هستند.

«بتینا لوشر» سخنگوی برنامه جهانی غذا در سازمان ملل درجمع خبرنگاران در ژنو گفت: بیم آن داریم که یمن در معرض قحطی قرار گیرد.

وی افزود: هفت استان از 22 استان یمن، با وضعیت فوق العاده درجه چهارم مواجه هستند که این حالت، کمی پایینتر از اعلام حالت قحطی و گرسنگی است.

وی همچنین گفت: برنامه جهانی غذا، برای حدود هفت میلیون نفر در ماه غذا فراهم می کند و این کمتر از نیمی از تعداد 17 میلیون نفری است که از گرسنگی رنج می برند.

لوشر افزود: حتی کسانی که شانس برخورداری از این کمک ها را دارند، همه غذای مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

به گفته وی ، ادامه درگیری ها و ممانعت در رساندن کمک های انسان دوستانه به دست خسارت دیدگان جنگ، موانع اصلی برای فراهم کردن غذا و ارائه دیگر کمک ها به دست مردم یمن به شمار می رود.

لوشر تصریح کرد: درگیری ها به شکل فاجعه بار، حمایت های غذایی را مختل کرده است.

وی درباره ادامه درگیری ها در یمن و حمله به کاروان های امدادرسانی و محموله های غذا برای خسارت دیدگان جنگ ابراز نگرانی کرد.

درهمین حال، «کریستین لیندمایر» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت: وضعیت گرسنگی زمانی اعلام می شود که 20 درصد از جمعیت یک کشور، با کمبود شدید مواد غذایی روبرو باشند و قدرت زیادی برای مقابله با این وضعیت نداشته باشند.

وی همچنین گفت: اعلام حالت گرسنگی در شرایطی است که سوء تغذیه شدید برای کودکان زیر پنج سال، از 30 درصد فراتر رود و از هر ده هزار نفر، بیش از دو مورد فوت بر اثر سوء تغذیه وجود داشته باشد و از هر ده هزار کودک در روز، 4 نفر بر اثر گرسنگی و سوء تغذیه فوت کنند.

طبق اعلام سازمان ملل، یمن به همراه سومالی، سودان جنوبی و نیجریه چهار کشوری هستند که درحال حاضر ، گرسنگی آن ها را تهدید می کند.

« استفان اوبراین » مسئول فعالیت های انسان دوستانه سازمان ملل اوایل ماه جاری گفته بود که اوضاع یمن، وخیم ترین بحران انسانی را درجهان رقم زده است.

یمن از نزدیک به سال پیش تاکنون شاهد حمله همه جانبه ائتلاف تحت فرماندهی سعودی است. در اثر این حمله، هزاران نفر کشته و زخمی شده و چند میلیون آواره شده اند.

215-6

پربیننده ترین خبرها