سفر تیلرسون به ترکیه همزمان با اوج‌گیری عملیات رقه

سفر تیلرسون به ترکیه همزمان با اوج‌گیری عملیات رقه
شنبه 5 فروردين 1396 - 11:58

در خلال روند باز پس گیری بخش هایی از سوریه در حومه رقه، وزیر خارجه آمریکا سفری به ترکیه خواهد داشت.

به نقل از رویترز؛ رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هفته جاری با مقامات ارشد ترکیه در آنکارا دیدار خواهد کرد. این سفر به منظور انجام مذاکراتی است که می تواند نقشی حیاتی در پیشبرد روند بازپس گیری شهر رقه سوریه از گروه تروریستی داعش ایفا کند.

ترکیه در حال تشدید فشار بر آمریکا برای قطع اتحاد نظامی این کشور با ارتش پیشمرگه کردهای سوریه است. اما مدت‌هاست  جنگجویان کرد از دید مقامات آمریکایی مهره هایی کلیدی در حمله به داعش در رقه محسوب می‌شوند که می توانند در کنار ارتش آزاد سوریه همکاری کنند.

در مقابل، ترکیه خواستار این است که آمریکا از گروه های عرب شورشی سوریه که از سوی آنکارا حمایت می شوند، برای حمله نهایی در رقه، حمایت کند. در خواستی که نتوانسته است مقامات آمریکایی را قانع کند. مقاماتی که هنوز در مورد نحوه درست آموزش دیدن و بزرگی نیروهای تحت حمایت ترکیه، مطمئن نیستند.

یک مقام ارشد که به شرط ناشناس ماندن سخن می گفت در این خصوص گفت: «ما ابتدا باید در خصوص جزییات با ترکیه به نتیجه برسیم.»

این تصمیم، میان خواسته دونالد ترامپ -- رئیس جمهور آمریکا -- برای پیروزی سریع در جنگ، و حفظ اتحاد استراتژیک طولانی مدت آمریکا با ترکیه – یکی از اعضای ناتو که یک پایگاه هوایی مهم در جنگ سوریه را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد -- نوعی تقابل ایجاد می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها