اعتراض آنکارا به بلغارستان

اعتراض آنکارا به بلغارستان
شنبه 5 فروردين 1396 - 18:43

مقامات دولت آنکارا نسبت به اعمال محدودیت برای ترک تبارها در خصوص حضور و شرکت در انتخابات پارلمانی روز 26 مارس بلغارستان اعتراض کرده و این امر را مغایر با اصول دموکراسی خواندند.

العالم ـ ترکیه

طی چند روز گذشته تعداد زیادی از ملی گرایان بلغاری با حضور در گذرگاه مرزی بین ترکیه و بلغارستان، مانع ورود اتباع ترک تبار این کشور به بلغارستان شده و اعلام کردند که به ترک تبارهای بلغارستان برای حضور در انتخابات اجازه ورود نخواهند داد.
نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به ممانعت ملی گرایان افراطی بلغارستان از شرکت شهروندان ترک تبار این کشور برای حضور در انتخابات این کشور اعلام کرد که این امر قابل قبول نیست و مغایر با روح دموکراسی، روابط همسایگی و در تضاد با روابط حسنه میان دو کشور است.
وی بیان کرد: در ظاهر این یک مانع رسمی از سوی دولت بلغارستان نیست و شاید توسط دولت سایه این کشور اعمال می شود ولی در هر حال چنین چیزی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی افزود: تعداد زیادی شهروند بلغارستانی در ترکیه به سر می برند ولی عده ای مانع بازگشت آنها برای حضور در پای صندوق های رای می شوند و از بلغارستان می خواهیم در اسرع وقت جلوی این گونه اقدامات را بگیرد و تدابیر و امکانات لازم را برای اخذ رای شهروندان ترک تبار این کشور فراهم کند.
وی اضافه کرد: 'وقتی ما می گوییم افراط گرایی در اروپا وجود دارد، دوستان اروپایی ما رنجیده می شوند ولی شواهد نشان می دهد که اروپا وارد یک مرحله دشوار شده است و این وضعیت افراط گرایی و بیگانه ستیزی از بلغارستان تا نروژ، هلند و آلمان و حتی تقریبا در سراسر اروپا تمایلات شدید نژادپرستانه وجود دارد.'
وی همچنین با بیان این که 'وقتی ما به این گونه رفتارها نئوفاشیسم می گوییم، قهر می کنند'، گفت: 'اروپا باید حواس خود را جمع کند و گر نه یک خطر بسیار بزرگ در آینده نزدیک در انتظار آنهاست.'
معاون نخست وزیر ترکیه بیان کرد: متاسفانه این وضعیت ضد اسلامی و افراطی، سیاست اروپا را به چالش کشیده است.
همچنین شب گذشته مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه طی تماس تلفنی با ریدی نیدن اف، همتای بلغاری خود در خصوص ممنوعیت ورود اتوبوس های حامل رای دهندگان ترک تبار بلغاری از ترکیه به خاک بلغارستان در گذرگاه میان دو کشور مذاکره کرد.
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که در این مذاکره تلفنی چاووش اوغلو از همتای خود خواسته است که مقامات بلغارستان برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز دو روز پیش گفته بود: 'امیدواریم انتخابات بلغارستان در فضای آرام، عادلانه و شفاف انجام گیرد ولی خبرهایی مبنی بر اعمال فشار بر ترک تباران در روند انتخابات این کشور ما را آزرده کرد.'
وی مدعی شده بود: 'آنها از یک طرف مدعی دموکراسی هستند اما از سوی دیگر علیه ترک تباران در بلغارستان فشار وارد می کنند و این رفتار غیر قابل قبول است چرا که هم به پایبندی بر معیارهای اتحادیه اروپا تاکید می کنند و هم بر خلاف آن رفتار می کنند.'
به گزارش ایرنا، مردم بلغارستان فردا (یکشنبه) برای حضور در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق های رای می روند.
این انتخابات به دنبال استعفای 'بویکو بوریسف' نخست وزیر و رهبر حزب شهروندان برای توسعه اروپایی بلغارستان در نوامبر 2016 به دنبال شکست کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.
بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات بلغارستان، 13 حزب در این انتخابات شرکت خواهند کرد و 4732 کاندیدا برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند.
پایگاه اینترنتی 'ایو آبزرور' نیز در گزارشی ضمن اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در بلغارستان اعلام کرد، این انتخابات آزمونی برای روابط این کشور با اتحادیه اروپا، روسیه و ترکیه خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها