کویت توافقنامه امنیتی با انگلیس را تصویب کرد

کویت توافقنامه امنیتی با انگلیس را تصویب کرد
دوشنبه 7 فروردين 1396 - 23:18

دولت کویت روز دوشنبه توافقنامه امنیتی مشترک با لندن که شامل مبادله مجرمان و مبادله اطلاعات در این زمینه است را تصویب کرد.

 العالم-آسیا

این مصوبه فصل جدیدی از همکاری های 2 کشور در زمینه امور امنیتی است.

تصویب این معاهده در شرایطی است که کویت به تازگی به عنوان مرکز منطقه ای سازمان ناتو تعیین شده است و کشورهای آمریکا و انگلیس با توجه به تردد نیروهای خود در سطح منطقه در تلاش برای توسعه بیش از پیش مناسبات خود با کویت هستند.

انگلیس پس از سفر سال گذشته «ترزا می» نخست وزیر این کشور به منطقه جنوب خلیج فارس و خلأ عدم حضور فعال آمریکا به دلیل سیاست‌های دونالد ترامپ، سعی کرده است تا جای پای واشنگتن در حوزه جنوبی خلیج فارس را پر کند.

کویت همچنین چندی پیش میزبان هیأتی عالی رتبه از انگلیس به سرپرستی توبایس الوود وزیر مشاور در امور خاورمیانه دولت انگلیس بود و دو طرف مذاکراتی را در زمینه آخرین تحولات عراق، سوریه، یمن و روابط 2 جانبه انجام داده و بر لزوم مبادله اطلاعات امنیتی تاکید کردند.

خروج از اتحادیه اروپا برخی از الزامات سیاست خارجی مشترک اروپایی برای سیاست خارجی بریتانیا از میان بر می‌دارد و این کشور باید به بازسازی روابط خارجی خود مبادرت کند. تا قبل از عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، لندن با کشورهای خاورمیانه و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس روابط تجاری و سیاسی نزدیکی داشت و به نظر می‌رسد ترزا می در صدد احیای این روابط است.

به عقیده کارشناسان کمبود امکانات و منابع مالی، بحران‌های اقتصادی، اوج گیری رقبای سیاسی در داخل اتحادیه اروپا و فاصله زیاد انگلیس با آنها، بحران های استقلال طلبی در مناطق اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و خطرات ناشی از اعتراض های ملی، خروج از اتحادیه اروپا و ده‌ها مورد دیگر عوامل موثر در لشکرکشی به خلیج فارس با هدف چنبره زدن بر منابع و ذخایر زیرزمینی و غارت آن است.

انگلستان این بار برای حضوری بلند مدت وارد منطقه شده و از یک سو به دنبال کسب منافع و اهداف خود در خلیج فارس است و از سوی دیگر به عنوان مکملی برای آمریکا مهم‌ترین هم پیمان بین المللی خود در برابر سایر رقبا همچون چین و روسیه است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها