بررسی راه‌های عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل برای مقابله با ایران

بررسی راه‌های عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل برای مقابله با ایران
سه شنبه 8 فروردين 1396 - 12:40

در نشستی که با حضور پژوهشگران اسرائیلی و عربی در قدس اشغالی برگزار شد، راهکارهای سازش اعراب با اسرائیل برای مقابله با ایران بررسی شد.

به مناسبت پانزدهمین سالروز ارائه «طرح صلح عربی» جلسه‌ای برای بررسی این موضوع، در دانشگاه عبری قدس اشغالی با حضور پژوهشگران اسرائیلی و اردنی برگزار شد.

اکثر شرکت‌کنندگان در این نشست تأکید کردند که مصر و اردن باید نقشی اصلی میان طرفین (برای سازش همیشگی میان اعراب با اسرائیل) بازی کنند (چون این دو کشور توافق صلح با تل‌آویو دارند).

«ولید سالم» از مرکز دموکراسی و توسعه اجتماعی نیز گفت: علیرغم وجود منافع مشترک ، اما به عنوان مثال پادشاه عربستان نمی‌تواند این میانجی‌گری را کنار بگذارد و به صورت مستقیم به اسرائیل برود زیرا او معتقد است تا زمانی مسأله فلسطین حل نشده امکان همکاری منطقه‌ای (به صورت علنی) وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: اسرائیل در رابطه با کشورهای عربی، سود و منفعت بیشتر نسبت به رابطه با اروپا را نصیب خود خواهد کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «المصدر» رژیم صهیونیستی، در این نشست راههای سازش اعراب با اسرائیل بررسی شد؛ یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست «عبدالله صوالحه» از مرکز پژوهش‌های اسرائیلی در اردن بود. وی در سخنان خود تأکید کرد: برای اولین بار، منافعی مشترک میان اسرائیل و کشورهای عربی مانند مقابله با داعش و ایران وجود دارد و طرح صلح عربی فرصتی مناسب برای همکاری میان کشورهاست.

بنا به ایران گزارش، صوالحه در ادامه گفت: مذاکرات دو جانبه و چند جانبه باید ایران را تضعیف و حماس را مجبور کند با برگزاری انتخابات و به رسمیت شناختن اسرائیل موافقت نماید. باید مذاکرات با امارات عربی متحده، مصر، اردن و عربستان و نیز کمیته چهارجانبه برای اعطای مشروعیت به رهبری فلسطین (تشکیلات خودگردان) و حمایت از گفت‌وگوها (-ی سازش) از سر گرفته شود.

«سلن طوبول» از صندوق همکاری منطقه‌ای نیز بر اهمیت نقش مصر و اردن در به جلو راندن طرح صلح عربی تأکید کرد؛ وی گفت: عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر به زودی به آمریکا می‌رود و این فرصت خوبی برای از سرگیری مذاکرات صلح است.

طرح صلح عربی که با پیشنهاد عربستان برای سازش با رژیم صهیونیستی در سال 2002 در اجلاس سران عرب در بیروت به تصویب رسید؛ این طرح در ازای بازگشت و عقب‌نشینی اسرائیل به مرزهای 1967، تاسیس کشور فلسطینی به پایتختی قدس و حل و فصل معضل آوارگان فلسطینی، به تل‌آویو وعده می‌داد که از سوی اعراب به عنوان یک واقعیت مورد قبول قرار گرفته و حق موجودیت آن مورد شناسایی همگان قرار گیرد. در آن زمان «ملک عبدالله» ولیعهد وقت سعودی در مورد معنای تعبیر روابط عادی در طرح خود گفته بود: یعنی رابطه اعراب با اسرائیل همانند رابطه اعراب با هر کشور دیگری خواهد بود.

 

منبع : فارس

پربیننده ترین خبرها